نوشته شده توسط : دانیال آزادی

۱۸نکته مهم برای چیدمان اتاق نوزاد


انتظار تولد فرزندی جدید را می‌کشید؟ پس وقت آن رسیده که چیدمان اتاق نوزاد خود را طراحی کنید. چه اتاقی بزرگ در اختیار داشته باشید و چه فضای کوچکی برای مراقبت از نوزاد داشته باشید، باید با سبک‌های مختلف چیدمان اتاق نوزاد آشنا شوید و نکات مهم مربوط به آن را بدانید. به این ترتیب، اتاقی راحت با چیدمانی زیبا و کاربردی خواهید داشت. در این مقاله، هرآنچه باید درباره طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق نوزاد بدانید را می‌خوانید.

روش‌های مختلف برای چیدمان تخت‌خواب نوزاد
به طور کلی، چیدمان اتاق نوزاد شامل ۴ وسیله اصلی می‌شود:

گهواره یا تخت‌خواب نوزاد؛
میز عوض کردن پوشک؛
کمد لباس؛
صندلی مادر.
بر اساس نحوه قرار گرفتن تخت‌خواب در کنار ۳ وسیله دیگر چیدمان اتاق تغییر می‌کند. در ادامه، روش‌های مختلف چیدمان بر این اساس را می‌خوانید.


۱. تخت‌خواب روبه‌روی در اتاق

در این سبک چیدمان، گهواره یا تخت‌خواب اولین چیزی است که موقع ورود به اتاق نوزاد می‌بینید. بنابراین، باید چیدمان آن از سایر بخش‌های اتاق بهتر باشد. تخت‌خواب نوزاد را چند متر دورتر از هر پنجره‌ای قرار بدهید تا از کودک در برابر بادهای سرد، پرده‌های آویزان و پرده جمع‌کن‌ها محافظت شود. برای ایجاد تعادل در چیدمان اتاق، یک صندلی مادر را کنار تخت‌خواب و دقیقا روبه‌روی آن قرار بدهید تا بتوانید موقع مراقبت از کودک استراحت کنید. کمد را هم در کنار میز تعویض پوشک قرار دهید تا به‌راحتی میان این دو قسمت رفت‌وآمد داشته باشید.

۲. تخت‌خواب در کنج دیوار
اگر تخت‌خوابی با تزئینات خاص دارید، با این روش چیدمان آن را به نقطه کانونی اتاق تبدیل کنید. البته، باید مراقب افتادن وسایلی مانند پتو و اسباب‌بازی در گوشه‌های اتاق باشید. سایر اثاثیه ضروری مانند کمد، میز تعویض پوشک و صندلی مادر را هم در کنار یکدیگر و در آن سوی اتاق بچینید.

۳. چیدمان دو تخت‌خواب در اتاق نوزاد
این چیدمان برای کسانی که به اتاق نوزاد چندمنظوره فکر می‌کنند، عالی است. می‌توانید در این اتاق تمام ملزومات اتاق نوزاد و تخت‌خواب او را بچینید. در کنار آن هم از تخت‌خوابی کوچک و قابل حمل استفاده کنید تا بتوان آن را به سمت گوشه اتاق چرخاند. این تخت‌خواب قرار است که تخت‌خواب نوزاد مهمانی باشد که در خانه شما می‌خوابد. لباس‌های اضافی را هم در یک میز تعویض پوشک که زیر آن کمد دارد، نگه دارید.


۴. چیدمان اتاق دوقلوها
اگر قرار است صاحب نوزادهای دوقلو شوید، این چیدمان برای شما مناسب است. در این چیدمان به جای اینکه تخت‌خواب‌ها را به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار بدهید، رو‌به‌روی هم و پشت به دیوار بچینید. این چیدمان به نوزادها اجازه می‌دهد تا یکدیگر را بهتر ببینند. از نظر ظاهری نیز چیدمان جذاب‌تری خواهید داشت. بهتر است که برای این اتاق به فکر میز تعویض پوشک با فضای بزرگتر باشید تا فضای کافی برای تعویض پوشک دوقلوها به طور هم‌زمان داشته باشید.

نکته مهمی که در طراحی بخش‌های مختلف اتاق نوزاد باید به آن توجه داشته باشید این است که مبلمان اتاق نوزاد را به دیوار متصل کنید یا با تسمه مبل محکم کنید.

ایده‌هایی برای چیدمان اتاق نوزاد


برای اینکه اسباب و وسایل اتاق فرزندتان را به روشی جذاب‌تر و کاربردی‌تر بچینید، باید برای این کار ایده‌هایی داشته باشید. در ادامه، ۱۸ ایده برای این کار را می‌خوانید. شما می‌توانید این روش‌ها را دقیقا اجرا کنید یا از آن‌ها به روشی خلاقانه ایده بگیرید.

۱. از مناسب‌ترین پالت‌های رنگی استفاده کنید
رنگ می‌تواند چیدمان اتاق نوزاد را کاملا تغییر دهد، به ویژه اگر بهترین رنگ‌ها را برای این اتاق انتخاب کنید. اگر می‌خواهید اتاق بزرگی را به فضایی دنج‌تر تبدیل کنید، از رنگ‌های ملایمی مانند زرد و صورتی استفاده کنید. برای بزرگتر نشان دادن اتاقی کوچک هم باید نور را به بهترین شکل منعکس کنید. به کار بردن رنگ‌های خنثی مانند بژ، خاکستری و سفید به شما برای این کار کمک می‌کند.

۲. به تم اتاق نوزاد خوب فکر کنید


انتخاب تم مناسب برای طراحی اتاق نوزاد راهی فوق‌العاده جهت شخصی‌سازی آن است. اگر می‌خواهید اتاقی خاص‌تر داشته باشید، از وسایل محبوب نوزاد مانند حیوانات اسباب‌بازی، دایناسورهای عروسکی یا صدف‌های دریایی استفاده کنید. با استفاده از دیوارهایی به رنگ خنثی و دکوری ساده، اتاقی طراحی می‌کنید که فرزندتان می‌تواند در آن بزرگ شود و در درازمدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود.

۳. دیواری شاخص طراحی کنید
آیا می‌خواهید کمی رنگ به اتاق نوزاد اضافه کنید اما نمی‌خواهید تمام دیوارها را رنگ‌آمیزی کنید؟ در این صورت، طراحی دیواری شاخص به شما کمک می‌کند. دیواری را در اتاق نوزاد انتخاب کنید و برای آن کاغذ دیواری طرح‌دار و هنری با کنتراست بالا یا برچسب‌هایی که به‌راحتی از دیوار جدا می‌شوند و با تم اتاق مطابقت دارند، تهیه کنید. اگر می‌خواهید این دیوار خاص‌تر شود، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و آن را با کمی خلاقیت رنگ‌آمیزی کنید.

۴. آلبوم دیواری بسازید
اگر در اتاق دیواری خالی دارید، می‌توانید با توجه به تم اتاق نوزاد از دیوار برای ایجاد طرحی منسجم استفاده کنید. عکس‌های خانوادگی، عکس‌های یادگاری، طرح‌های زیبا یا الهام‌بخش و تصاویر شخصیت‌های داستانی یا کارتونی مورد علاقه خود را به این دیوار بچسبانید. این ایده زیبا برای اتاق نوزاد به شما کمک می‌کند تا شخصیت و رنگ را به اتاق اضافه کنید.

۵. سقف اتاق را تزیین کنید
برای طراحی منحصر به فرد اتاق نوزاد، کمی سقف آن را تزیین کنید. از برچسب‌هایی مانند ستاره یا گل استفاده کنید تا سراسر اتاق طرحی رنگارنگ و جذاب داشته باشد. می‌توانید سقف را به رنگ آسمان آبی رنگ‌آمیزی کنید و روی آن ابرهای سفیدی بکشید. رنگ‌آمیزی دیوارها به رنگ سبز نیز به شما کمک می‌کند تا اتاقی به شکل جنگل طراحی کنید.


۶. چراغ‌ها را فراموش نکنید
استفاده از چراغ‌هایی با طرح‌‌هایی خاص ایده‌ای فوق‌العاده برای طراحی اتاق نوزاد است. چراغ‌های آویز، دیوارکوب یا حتی رومیزی را در اتاق نوزاد نصب کنید. فراموش نکنید که برای این چراغ‌ها از کلید دیمر هم استفاده کنید تا بتوانید نور اتاق کودک را تنظیم کنید.

۷. از تخت‌خواب کمددار استفاده کنید
تخت‌خواب‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها نیز دارای کمد هستند. اگر فکر می‌کنید که برای پوشک، پتو و اسباب‌بازی‌های نوزاد به فضای بیشتری نیاز دارید، تختی را انتخاب کنید که کمد داخلی داشته باشد. بهتر است برای فرزند خود تخت‌خوابی تهیه کنید که برای سنین بزرگتر او نیز مناسب باشد.

۸. یک صندلی راحت انتخاب کنید


هنگام انتخاب صندلی برای اتاق نوزاد باید سراغ صندلی‌هایی بروید که راحت و در عین حال شیک باشند. راکرها و صندلی‌های مخصوص نوزاد همگی گزینه‌هایی عالی برای مبلمان اتاق نوزاد هستند. فقط مطمئن شوید که صندلی را انتخاب می‌کنید که به راحتی جابه‌جا شود، بی‌صدا حرکت کند و شست‌وشی آن آسان باشد.

۹. به میز تعویض پوشک دومنظوره فکر کنید
میز تعویض پوشک چندمنظوره راهی فوق‌العاده برای صرفه‌جویی در فضای موجود در اتاق نوزاد است. می‌توانید تخت نوزادی انتخاب کنید که یک میز تعویض پوشک به آن متصل است یا جایی برای تعویض پوشک در بالای کمد یا کمدی که جای تعویض پوشک دارد انتخاب کنید. درست کردن جایی برای تعویض پوشک روی مبلمان اتاق به طراحی اتاقی که برای فرزندتان در هر سنی مناسب است، کمک می‌کند.

۱۰. از لوازم تخت‌خواب کودک استفاده کنید
لوازم تخت‌خواب کودک مانند ملافه، پتو و بالش می‌تواند به ایجاد تم یا طرحی رنگارنگ برای اتاق نوزاد کمک کند. لوازمی با طرح گل‌دار یا حیوانات به همراه رنگ‌های مکمل پررنگی مانند نارنجی و آبی یا بنفش و زرد تهیه کنید. اگر هم در دکوراسیون اتاق نوزاد رنگ‌های بسیاری به کار برده‌اید، ملافه‌هایی با رنگ‌های خنثی می‌توانند دکور اتاق را تکمیل کنند.

۱۱. یک آویز تخت رنگارنگ پیدا کنید
دکوراسیون اتاق نوزاد خود را با اضافه کردن یک آویز تخت تکمیل کنید. آویزهای تخت به رشد بصری نوزاد کمک می‌کنند و به او چیزی برای تماشا کردن می‌دهند. تنوع آویزهای تخت در بازار فراوان است. یک آویز مخملی نرم انتخاب کنید که قابلیت پخش موسیقی دارد. البته، اگر به ساخت وسایل کودک خود علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از توپک‌های پوم پوم، روبان، کاغذ رنگی و سایر لوازم کاردستی برای فرزندتان یک آویز تخت خلاقانه بسازید.

۱۲. قفسه‌ها را خلاقانه انتخاب کنید


اگر نمی‌خواهید فضای ارزشمند اتاق نوزاد را اشغال کنید، از فضای دیوارها برای نگهداری وسایل اضافی کمک بگیرید. با وجود قفسه‌هایی که خلاقانه طراحی و به دیوار نصب شده‌اند، چیدمانی جذاب خواهید داشت. می‌توانید این قفسه‌ها را با وسایل تزیینی رنگارنگ تزیین کنید یا از آن‌ها برای نمایش چیزهایی مثل کتاب و اسباب‌بازی استفاده کنید. قفسه‌ها برای نگهداری پتو و لباس‌های اضافی نوزاد هم کاربرد دارند.

۱۳. یک سبد ذخیره‌سازی بامزه انتخاب کنید
سبدهای ذخیره‌سازی هم وسایلی کاربردی هستند و هم برای تزیین هر اتاق نوزادی به کار می‌روند. چند سبد حصیری در قفسه بالای میز تعویض پوشک قرار دهید. از پارچه‌های بوم هم برای پوشاندن قفسه‌ها استفاده کنید تا لباس‌ها و پتوهای نوزاد جای مناسبی داشته باشند. یک سبد ذخیره‌سازی رنگارنگ برای نگهداری اسباب‌بازی‌های فرزندتان هم گزینه فوق‌العاده‌ای است.

۱۴. از یک قالیچه تزیینی استفاده کنید
پهن کردن فرش و قالیچه به اتاق نوزاد نه تنها برای ترکیب رنگ، طرح و شخصیت بخشیدن به اتاق مناسب است، بلکه به کاهش سروصدا هم کمک می‌کند. قالیچه‌ای را نزدیک تخت‌خواب نوزاد پهن کنید تا هنگام بررسی وضعیت نوزاد صدای پاهایتان او را از خواب بیدار نکند.

علاوه بر این، قالیچه مکانی نرم و راحت برای خزیدن نوزاد فراهم می‌کند تا بهتر رشد کند.

۱۵. به پنجره‌ها هم فکر کنید
تابیدن نور طبیعی در اتاق نوزاد برای باز کردن فضای آن خوب است اما قطعا دوست ندارید که نور بیش از حد فرزندتان را از خواب بیدار کند. برای محدود کردن نور ورودی به اتاق، از پرده‌های بلک اوت یا خاموشی استفاده کنید. با این کار موقع چرت زدن نوزاد می‌توانید به راحتی نور اتاق را کم کنید.

پرده‌هایی را انتخاب کنید که رنگارنگ یا دارای طرح‌هایی سرگرم‌کننده باشند. پرده‌هایی با میله کششی انتخاب کنید تا در مواقع ضروری پنجره اتاق نوزاد کاملا غیرقابل نفوذ شود.


۱۶. کتابخانه‌ای کوچک نصب کنید
برای تشویق کودک به کتاب‌خوانی هیچ‌وقت زود نیست. کتابخانه‌ای کوچک در گوشه اتاق با قفسه ثابت یا شناور نصب کنید. کتاب‌های مورد علاقه فرزندتان را در این کتابخانه بچینید. حتی می‌توانید یک صندلی کودک هم در کنار کتابخانه قرار بدهید تا کتاب خواندن برای او ساده‌تر شود. کتابخانه‌ای کوچک می‌تواند وسیله‌ای ثابت در اتاق باشد که با بزرگتر شدن فرزندتان کتاب‌های آن تغییر می‌کنند.

۱۷. اتاق را برای راحتی خودتان هم طراحی کنید


اتاق نوزاد جایی نیست که فقط فرزندتان در آن می‌خوابد، بلکه مکانی برای استراحت و آرامش شما هم هست. هنگام انتخاب اثاثیه این اتاق، یک صندلی راحتی یا مادر یا مبلی برای استراحت خود نیز انتخاب کنید. این صندلی یا مبل قرار است جایی برای نشستن شما موقع شیر دادن به نوزاد یا آرام کردن او باشد.

اگر برای طراحی اتاق نوزاد بودجه اندکی دارید، می‌توانید یک صندلی چوبی قدیمی را سنباده بزنید، رنگ‌آمیزی و روکش کنید تا به جایی عالی برای استراحت شما تبدیل شود.

۱۸. رنگ‌های تیره برای زیبایی و آرامش نوزاد
رنگ‌های تیره می‌توانند اثر آرامش‌بخشی داشته باشند. بنابراین، هنگام انتخاب طرح چیدمان اتاق نوزاد به این رنگ‌ها هم فکر کنید. بادمجانی رنگی پرکاربردتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این رنگ در کنار رنگ‌های خاکستری، آبی فیروزه‌ای و سفید عالی است. برای ایجاد آرامش بیشتر از تخته‌ها، قفسه‌ها و مبلمانی چوبی استفاده کنید. بنفش بادمجانی رنگی شگفت‌انگیز است که با استفاده از مبلمانی آبی‌رنگ به اتاق نوزاد عمق بیشتری می‌بخشد.

منبع: https://www.digikala.com/mag/baby-room-decoration-ideas-and-styles/

 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

در نگاه اول چیدمان اتاق کوچولو یک بازی به نظر می رسد. شما باید یک تخت، تعدادی اسباب بازی، تعدادی کمد / جعبه برای نگهداری آنها و لباس هایشان و ... داشته باشید. اما فرق است بین اتاقی با مقداری مبلمان و مکانی که می توانید ساعت ها در آن احساس خوبی داشته باشید. مکانی که نیازهای دختر/پسر را برای 4-5 سال آینده با تمام تغییرات رشدی که آن دوره به همراه دارد برآورده کند.

پس چگونه می توان اتاق کودکی راحت و کاربردی داشت؟ چگونه فضایی ایجاد می کنید که تخیل و رشد او را تحریک کند؟

ما برخی از اصول راهنما را در زیر بیان کرده ایم:

قوانین عملی برای چیدمان اتاق کودک شما
برای موفقیت واقعی، هر پروژه طراحی اتاق کودک بر اساس مجموعه ای از قوانین عملی است که هر والدینی می تواند اعمال کند. کاری که ما به شما پیشنهاد می کنیم این است:

نیازهای فرزندتان را در نظر بگیرید
برای اینکه نیازهای فرزندتان را در نظر بگیرید، ابتدا باید آنها را بشناسید! بنابراین، دست خود را بر روی یک مداد و یک تکه کاغذ!

بله، یک مداد، یک کاغذ و یک نقشه اتاق کودک شما را از بسیاری از سردردهای بعدی نجات می دهد. دانستن - یا برنامه ریزی - اندازه اتاق، محل پنجره ها و درب، نحوه باز شدن در، روشن ترین منطقه اتاق - یا زمانی از روز که اتاق روشن ترین است، مهم است.

مرحله بعدی انتقال نیازهای کودک است. با پاسخ دادن به چند سوال می توانید این کار را انجام دهید:

اندازه بچه چقدر است؟
اتاق کودک تک نفره است یا اتاق کودک؟
حالا نیازهای او چیست؟
نیازهای او در یک سال چیست؟ اما در 2 سال؟
نیازها از نظر خرید مبلمان چگونه ترجمه می شوند؟
چه مبلمانی دارید؟
بودجه تدارکات فعلی چقدر است - اگر چنین است؟
الان علایقش چیه؟
بد نیست نظرش را بپرسیم! او را درگیر کن! از او بخواهید بین دو رنگ انتخاب کند، از او بپرسید که آیا اسباب ‌بازیها باید در این گوشه بنشینند یا آن گوشه، حتی اگر 4 سال هم نداشته باشد. این روندی خواهد بود که او بعداً به خوبی به یاد خواهد آورد.

سن کودک را در نظر بگیرید
ظریف ترین قسمت طراحی اتاق کودک این است که هم نیازهای او از این به بعد و هم نیازهایی که در 2-4 سال آینده خواهد داشت را در نظر بگیرید.

یک کودک نوپا 2-3 ساله غیر از یک کودک پیش دبستانی یا یک کودک 10 ساله نیازهای دیگری خواهد داشت. به همین دلیل است که ایده های طراحی اتاق جوانان بسیار متفاوت است! اما می توانید بعداً آن را در نظر بگیرید.

می توانید هر چند سال یکبار، زمانی که کودک به مرحله جدیدی می رود، به تغییراتی در اتاق فکر کنید، یا می توانید در بلندمدت به چیزهایی فکر کنید که شامل دو مرحله است. شما می توانید از سن 6 تا 7 سالگی تختی داشته باشید که نیازهای کودک را برآورده کند، زمانی که می توانید اتاق را دوباره تزئین کنید و آن را با نیازهای جدید تطبیق دهید: به عنوان مثال، فضای بیشتر برای مطالعه (یک دفتر برای انجام تکالیف)، کمتر برای بازی کنید، شاید یک کتابخانه بزرگتر.

مبلمان مدولار را در نظر بگیرید که با کودک تغییر می کند و "رشد می کند".

فضا را  و برنامه ریزی کنید
کجا فضای بازی و کجا فضای ذخیره سازی داریم؟ با پاسخ های ذکر شده در بالا و موجودی کوچکی از مبلمان، گام بعدی تعیین محدوده های اصلی اتاق است.

اتاق کودک باید دارای قسمت های زیر باشد:

محل استراحت
فضای ذخیره سازی
زمین بازی
منطقه مطالعه - اگر کودک بیش از 6 سال سن دارد
چرا چنین تقسیم بندی لازم است؟ این به شما کمک می کند، می دانید چه نوع مبلمانی را کجا قرار می دهید، و به او کمک می کند که به شما یاد می دهد که چیزها را تعیین کنید و مسئولانه رشد کنید - "اکنون ما بازی می کنیم، اینجا، و سپس اسباب بازی هایمان را جمع می کنیم و ما اینجا بگذارید.»

اکنون زمان ترسیم است!
معمولاً از محل قرارگیری تخت و تعیین حدود فضای استراحت - که می تواند میز کنار تخت، چراغ خواب و ... نیز داشته باشد، شروع می کنیم.

سپس منطقه ذخیره سازی را بکشید - چند کابینت / جعبه در موجودی وجود دارد؟ آیا من کافی هستم؟

منطقه بازی می تواند یک فضای بزرگ و مرکزی باشد - با یک فرش خنده دار (مثلاً با ردهای ماشین) مشخص شده و گرم باشد، یا حتی می تواند منطقه ای باشد که در آن دیوار شخصیت اصلی است، به عنوان یک تخته رنگ آمیزی. صفحه رنگ آمیزی آپوپو، با استفاده از رنگ سال 2022 در آپارتمان خود لهجه های رنگی ایجاد کنید!

در مورد منطقه مطالعه چطور؟ نور طبیعی از کجا می آید و بهتر است میز یا میز را کجا قرار دهیم؟

پس از ترسیم تمام عناصر اتاق، تصور کنید حضور در اتاق چگونه خواهد بود: آیا می توانید به آرامی حرکت کنید؟ اما آیا فرزند شما اینجا احساس خوبی دارد؟ آیا حرکت کردن و رسیدن به وسایلش برای او آسان خواهد بود؟

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که هر تکه مبلمانی را که در حال حاضر دارید اندازه بگیرید و روی زمین با نوار کاغذی فضای اشغال شده را مشخص کنید. به شما کمک می کند تا تنظیمات لازم را انجام دهید.

فضا را کارآمدتر کنید
رعایت اصل "کمتر" به معنای "بیشتر" است و از شلوغی اتاق با مبلمان خودداری کنید. همانطور که کودک رشد می کند، می توانید عناصر خاصی را جایگزین کنید: چیزی "بیرون می آید" و چیزی "ورود" می شود، اما این نسبت 1: 1 را حفظ کنید.

ایجاد یک اتاق موضوعی وسوسه انگیز است، به خصوص اگر بدانید که او در حال حاضر چه چیزی را دوست دارد. اما شاید در یک سال او چیز دیگری را دوست داشته باشد. در عوض، به لهجه‌های کوچک فکر کنید: ورقه‌هایی با شخصیتی که دوست دارید، یک نقاشی دیواری (می‌تواند برچسب باشد)، یک فرش. همه اینها را می توان به راحتی جایگزین کرد.

نور یا چراغ؟ نورپردازی در اتاق کودکان را باید به ارزش واقعی آن دانست و فراتر از عملکرد آن فکر کرد.

لکه ها گرمای خاصی به اتاق می دهند، یک آباژور با یک آباژور یک ناحیه فوکوس در زیر آن ایجاد می کند و نور کاربردی که در مجاورت تخت قرار می گیرد مطالعه را تشویق می کند.

و نکته آخر اینکه چراغ های رشته ای فضایی افسانه ای ایجاد می کنند و امنیت را فراهم می کنند که کودکانی که از تاریکی می ترسند به آن نیاز دارند.

ایده های اتاق کودک
قبلاً اصولی را به شما پیشنهاد کرده ایم که می توانید چیدمان اتاق کودک را بر اساس آن ها قرار دهید. حال به اختصار چند ایده پرطرفدار برای چیدمان و طراحی اتاق کودک ارائه می کنیم!

طراحی اتاق کودک کوچک
از مرحله طراحی، ما به آپارتمان هایی فکر کردیم که تا حد امکان جادار باشند تا هر یک از اعضای خانواده بتوانند از راحتی شایسته برخوردار شوند. البته شرایطی وجود دارد که در آن باید با اتاق کوچکتری برای فرزندتان کنار بیایید.

اصول چیدمان خیلی سختگیرانه نخواهد بود، اما باید به مبلمان و همچنین رنگ ها توجه بیشتری داشته باشید. برای ایجاد فضای بیشتر، به بهترین نور ممکن تکیه کنید. به نوبه خود، مبلمان به رنگ روشن و تا حد امکان آسان برای استفاده، ترجیحا با فضای ذخیره سازی بیشتر خواهد بود.

طراحی اتاق دخترانه
ممکن است شبیه یک کلیشه به نظر برسد، اما اتاق دختران باید حاوی چیزی صورتی باشد. این به این دلیل است که، حداقل در سنین پایین، دختران عاشق داستان ها و افسانه های پری با شاهزاده خانم ها هستند و اگر این محیط خیالی را بتوان به زندگی روزمره تبدیل کرد، بسیار خوشحال خواهند شد.

بنابراین به رنگ های روشن و پاستلی مانند صورتی، بژ و سفید تکیه کنید و بافت ها می توانند کمی قدیمی باشند. با این حال، تصمیماتی نگیرید که به این زودی قابل تغییر نباشند. شاید کوچولو بخواهد تا چند سال دیگر اثری از خود بر روی دوربین بگذارد.

چیدمان اتاق پسران
اتاق کودک پسران کمی با دختران متفاوت خواهد بود و در اینجا می توانید رنگ های پررنگ تری را معرفی کنید. اسباب بازی ها یا دیگر اشیاء مربوط به سرگرمی های او را فراموش نکنید. همانطور که در مورد دختران، یک رنگ سنتی وجود دارد و این آبی است، اما شما نباید از آن سوء استفاده کنید. در عوض، می توانید آن را با سایه های زرد، نارنجی یا سبز ترکیب کنید تا طراحی کمی شادتر داشته باشید.

علاوه بر دکوراسیون‌های ورزشی، اگر به اتاق‌های پسران مدرن نگاهی بیندازید، انواع مبلمان خاص را نیز خواهید دید، به عنوان مثال آن‌هایی که شامل تخت و کمد یا دیگر فضاهای ذخیره‌سازی هستند.

چیدمان اتاق برادران صرف نظر از سن یا جنسیت خواهر و برادر، ترتیب باید به آنها منتقل شود که هر یک از آنها می توانند از یک فضای مجزا لذت ببرند. ترجیحاً اختلاف سنی خیلی زیاد نباشد. پرکاربردترین شی در روند تعیین محدوده فضا، خود تخت و همچنین اشیاء اطراف آن خواهد بود: میز کنار تخت، کمد، میز. ملحفه و / یا لوازم جانبی را با توجه به ترجیحات هر کودک انتخاب کنید. اما مراقب باشید که هارمونی رنگی را حفظ کنید. در این مورد می توانید با موفقیت از چیدمان نوع آینه استفاده کنید. اگر بیش از دو کودک در اتاق زندگی می کنند، به شدت به تخت های دو طبقه تکیه کنید.

منبع: https://khabshop.com/وبلاگ/نحوه-چیدمان-اتاق-کودک-:-7-اصل-و-چند-ایده

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

عاشق کتاب و کتابخوانی هستید و دوست دارید جای دنجی در خانه برای لذت‌بردن از کتاب‌خواندن داشته باشید؟ فکر می‌کنید کار دشواری است و فعلا هزینه و انرژی لازم برای انجامش را ندارید؟ راستش را بخواهید، ساخت کتابخانه  و تخت نوجوان شخصی یا به‌روزرسانی طراحی کتابخانه‌های خانگی آن‌قدرها هم که در نگاه اول به نظر می‌رسد دشوار نیست. مهم این است که ایده‌های خوبی برای انجام این کار داشته باشید. همچنین، بتوانید با درک و شناخت بهتر ویژگی‌ها و جزئیات هریک از این ایده‌ها، به بهترین شکل ممکن اجرایشان کنید. در ادامه مطلب حاضر، راجع‌به همین موضوع صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید با ۸ایده برای طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه. در انتها امکانات و وسایل موردنیاز برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه را نیز معرفی می‌کنیم.

۸اید‌ه برای یافتن مکان مناسب در خانه

پیش از هرچیز، باید مکانی را برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه انتخاب کنید. فضایی که انتخاب می‌کنید لزوما نباید خیلی بزرگ و دل‌باز باشد. با رعایت برخی المان‌های طراحی و دکوراسیون داخلی، حتی امکان استفاده از کوچک‌ترین فضاها را هم برای ساخت کتابخانه خواهید داشت. البته اگر مکانی که انتخاب می‌کنید حداقل به‌اندازه‌ای فضای خالی داشته باشد که بتوان صندلی راحتی یا کاناپه کوچکی در آن گذاشت و بتوان در اوقات فراغت از مطالعه در آن لذت برد خیلی بهتر است.

۱. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در اتاق پذیرایی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های ساخت کتابخانه شخصی در خانه افزودن آن به المان‌های طراحی اتاق پذیرایی است. خوبی و کارایی این ایده این است که دیگر به هزینه‌کردن برای خرید کاناپه یا صندلی راحتی نیازی نخواهید داشت. می‌توانید برای نشستن هنگام مطالعه از سرویس مبلمان اتاق پذیرایی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید

 

از لحاظ ظاهری و طراحی داخلی هم جای نگرانی نیست. مدل‌های مدرن و متنوعی از کتابخانه‌ها برای این منظور موجود است. به‌علاوه، اگر مهارت کافی داشته باشید، خودتان هم می‌توانید ایده‌هایی اجرا کنید و برخی قسمت‌های دیوارها را با قفسه‌های چوبی پر کنید.

اگر برای اجرای این ایده فضای کوچکی دارید، بهتر است از کتابخانه‌ها و قفسه‌های توکار استفاده کنید که جاگیر نیستند.

۲. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در اتاقی مجزا

ساخت کتابخانه شخصی و سبد حمل نوزاد حصیری در اتاقی مجزا در خانه ایده دیگری است که راجع‌به آن صحبت می‌کنیم. این ایده به‌ویژه برای کسانی مناسب و کارآمد است که برای مطالعه یا کار برنامه‌ریزی جدی دارند و باید بخشی از اوقاتشان در روز و هفته را برای انجام این کارها کنار بگذارند.

وقتی اتاقی مجزا برای کتابخانه در نظر بگیرید، خیلی بحث ظاهری اهمیت ندارد و می‌توانید قفسه‌های ساده چوبی را در طول دیوارها کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم تمامی قفسه‌ها را با کتاب‌هایتان پر کنید و ظاهر اتاق را در عین سادگی، کاملا مرتب و آراسته نگه دارید؛ به‌طوری که حضور در اتاق به شما انگیزه‌ دهد و به کار و مطالعه بیشتر ترغیب‌تان کند.

 

حتما بخوانید: دکوراسیون دفتر کار خانگی؛ ۵۰ایده برای داشتن یک دفتر کار الهام‌بخش و پر از آرامش

 

۳. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در فضاهای کوچک و بی‌استفاده

اگر گوشه یا کنار دنجی در خانه خالی مانده باشد و بتوان از آن استفاده کرد، می‌توانیم این ایده را اجرا کنیم. قراردادن نشیمنگاهی مثل نیمکت یا صندلی راحتی (یا مثل آنچه در تصویر می‌بینید) در این فضاهای خالی کار ساده‌ای است. همین‌طور افزودن قفسه‌های چوبی کوچکی که این‌طرف و آن‌طرف دیوارها و قسمت‌های دیگر را پر می‌کنند.

برای آنکه ایدۀ بهتری راجع‌به فضای موردبحث پیدا کنید، به این ۲مثال دقت کنید:

          اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که از طریق پلکان به اتاق‌های بالا مرتبط می‌شود، می‌توانید از فضای خالی زیرپله‌ها برای این منظور استفاده کنید.

          اگر کمددیواری نسبتا بزرگی و گهواره چوبی  در یکی از اتاق‌های خانه دارید، می‌توانید از فضای داخلی آزاد آن برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه استفاده کنید.

فراموش نکنید فضاهای خالی کوچکِ موردبحث باید حداقل‌هایی را داشته باشند. اگر فضای داخل کمد دیواری خیلی تاریک و گرفته باشد، شاید نتوان این ایده را در آن اجرا کرد.

۴. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در فضای مخفی

این ایدۀ جالب دیگری است برای عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی. با اجرایش می‌توان هنگام مطالعه یا کار به جایی دسترسی داشت که کاملا دنج و آرام است و در آن، عملا، از دید دنیا پنهان خواهید شد. کسی نمی‌تواند در چنین مکانی مزاحم شما شود، البته به‌جز اعضای خانواده که احتمالا از وجود این کتابخانه مخفی آگاه‌اند.

برسیم به ۲روش برای اجرای این ایده:

          روش ۱: فضای نسبتا بزرگی برای انجام این کار لازم دارید. قرار است این فضای بزرگ را به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم کنیم. پیشنهادمان این است که برای این کار، یعنی برای مجزاکردن دو قسمت فضای داخلی اتاق، از یک ردیف کامل قفسه کتابخانه استفاده کنید. قسمتی از قفسه‌ها را لولا کار بگذارید و به در تبدیل کنید. باید با باز و بسته کردن آن امکان رفت‌وآمد میان دو قسمت اتاق را داشته باشید. به این صورت، برای چشمان ناآشنا، معلوم نخواهد بود که پشت کتابخانه قسمت مجزایی وجود دارد. آنجا مکان مطالعه شما خواهد بود.

          روش ۲: روش دیگر این است که مثلا دو طرف دیوار قفسه کتابخانه با پهنای کمتر کار کنید و فضای خالی بینشان را با یک تابلوی نقاشی بزرگ یا چیزی شبیه به آن پر کنید. می‌توانید با حرکت‌دادن این تابلو، به قسمت مجزا و کتابخانه شخصی دسترسی داشته باشید.

          ایده‌هایی برای مشخص‌کردن سبک طراحی داخلی کتابخانه شخصی

بعد از آنکه فضای موردنظر برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه را مشخص کردید، به مرحله بعدی کار می‌رسیم: اینکه طراحی و دکوراسیون داخلی فضایی که انتخاب کرده‌ایم چگونه باشد و چه سبکی داشته باشد.

کمی به رنگ‌ها و طرح‌های موردعلاقه‌تان فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم کمی هم راجع‌به رنگ‌هایی که از لحاظ روان‌شناختی، انسان را به مطالعه و تمرکز و کار ترغیب می‌کنند تحقیق کنید و از آنها هم بهره بگیرید. زمینه‌های مختلف رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، سفید، قرمز، نارنجی و رنگ‌های دیگر اگر به‌طور درست و اصولی استفاده شوند برای این منظور مؤثرند.

 

حتما بخوانید: روانشناسی رنگ ها: آیا روانشناسی رنگ ها علمی و قابل‌استناد است؟

 

در ادامه، از چند ایده مرتبط با سبک طراحی داخلی کتابخانه شخصی خواهیم گفت. می‌توانید هرکدام را که بیشتر به سلیقه‌تان نزدیک است اجرا کنید. راهکار دیگر این است که از این ایده‌ها بهره بگیرید و با خلاقیت خودتان ایده‌های تازه‌ای پیدا کنید.

۵. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی سنتی (کلاسیک)

برای داشتن چنین کتابخانه‌ای و سیسمونی چوبی  به المان‌هایی نیاز خواهد بود که در ادامه معرفی می‌شوند:

          پهن‌کردن فرشی که تقریبا تمامی کف اتاق را بپوشاند.

          استفاده از مبلمان سنتی (مثلا ترکیب یک مبل یا کاناپه چرمیِ تیره‌رنگ با یک میز شیشه‌ای کوچک ایده خوبی است).

          به‌کارگیری بهترین انواع چوب (چوب‌های طبیعی به‌رنگ قهوه‌ای تیره، برای قفسه‌های کتابخانه و البته قسمت‌های دیگر مثل درِ اتاق).

شومینه، گلدان گل‌وگیاه، تابلو‌های عکس و نقاشی سنتی مجلل، جاشمعی، شمع‌ تزیینی و موارد دیگری از این دست همگی برای طراحی داخلی کتابخانه شخصی کلاسیک کاربرد دارند. البته بهتر است در استفاده از اینها زیاده‌روی نکنید تا سادگی طراحی حفظ شود. قرار است کتابخانه را برای پدربزرگی درست کنیم که در آن مشغول مطالعه و پیپ‌کشیدن شود. هنگام طراحی و ساخت کتابخانه کاربرد طراحی کلاسیک را فراموش نکنید.

 

حتما بخوانید: نصب و چیدمان قاب روی دیوار و نکاتی که باید رعایت کنید

 

۶. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی کمینه‌گرا (مینیمالیست)

طراحی داخلی مینیمالیستی (Minimalistic)، که با اصطلاح‌هایی چون «ساده‌گرایی» یا «کمینه‌گرایی» هم از آن یاد می‌کنند، ایده فوق‌العاده کارآمد و محبوبِ دیگری است برای طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه.

المان‌های اصلی این نوع طراحی، همان طور که از نام آن برمی‌آید، چیزهای پیچیده و خاصی نیستند. تمامی وسایل و چیزهایی که انتخاب می‌کنید بهتر است در عین سادگی، شیک و زیبا باشند. به‌علاوه، بهتر است تمامی وسایل (میز، صندلی، قفسه‌ها و غیره) و قسمت‌های مختلف اتاق کتابخانه رنگ یکدستِ روشنی (ترجیحا زمینه‌های مختلف رنگ سفید) داشته باشند.

اگر فضایی که برای ساخت کتابخانه شخصی با طراحی مینیمالیستی انتخاب می‌کنید دل‌باز باشد و نور کافی داشته باشد، برای اجرای این ایده طراحی عالی خواهد بود.

کتابخانه‌ای که خیلی شلوغ باشد و المان‌های متضاد متعددی در طراحی و دکوراسیون داخلی آن به کار رفته باشد ممکن است باعث حواس‌پرتی و مشکل در تمرکز شود. مزیت دیگر طراحی مینیمالیستی کتابخانه این است که برای حفظ تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی بسیار مفید است.

۷. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی امروزی (مدرن)

این ایده هم از طرح‌های محبوب و پراستفاده دیگری است. در ادامه، شما را با المان‌های اصلی آن آشنا می‌کنیم:

          مبلمان صنعتی؛

          استفاده کارآمد از تمامی فضای داخلی؛

          خط‌های بلند و واضح در طراحی داخلی کتابخانه.

اینها ۳المان اصلی طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه به سبک مدرن یا امروزی‌اند. بهتر است برای طراحی داخلی چنین فضایی، از زمینه‌های مختلف رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، مشکی، سفید، خاکستری و رنگ‌های متالیک استفاده کنید.

۸. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی روستایی (روستیک)

اگر دوست دارید حال‌وهوای طبیعت بیرون از خانه را به کتابخانه شخصی‌تان بیاورید، حتما اجرای این ایده را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مهم‌ترین المان‌های طراحی داخلی کتابخانه به سبک روستایی یا روستیک شامل موارد زیر هستند:

          صندلی راحتی چوبی؛

          استفاده از رنگ‌های خنثی؛

          استفاده از گلدان گیاه‌های خانگی برای طراحی داخلی کتابخانه روستیک.

          وسایل و امکانات ضروری برای ساخت کتابخانه شخصی

          وسایل و امکاناتی هستند که باید برای هر کتابخانه شخصی فراهم شوند؛ فارغ از آنکه کتابخانه چطور طراحی شده باشد یا آنکه چقدر بزرگ یا کوچک باشد. در ادامه، خواهیم گفت این وسایل و امکانات چه‌ها هستند. هنگام بررسی هریک نیز انتخاب‌ها و گزینه‌هایی پیش رو را ذکر می‌کنیم.

          قفسه‌های کتابخانه

          مدل‌ها و انواع قفسه‌های کتابخانه‌ها فوق‌العاده متنوع و مختلف‌اند. انتخاب از میانشان، حداقل از حیث تعداد، کار راحتی نیست. بهتر است انتخابتان را بسته به شرایط منحصربه‌فرد فضایی که در اختیار دارید محدود کنید. قفسه‌های توکار، مناسب برای فضاهای کوچک‌تر، قفسه‌های آماده، قفسه‌های چوبِ پرداخت‌شده و همگی از انتخاب‌های متعددی‌اند که پیش رو دارید.

          البته اگر مهارت و تجهیزات کافی داشته باشید، خودتان هم می‌توانید قفسه چوبی درست کنید و بعد، آن را به رنگ دلخواه درآورید.

          نردبان

          اگر سقف اتاقی که در آن کتابخانه کار می‌کنید خیلی بلند باشد، حتما به نردبان نیاز خواهید داشت. نردبان کتابخانه مدل‌ها و انواع متنوعی دارد که می‌توانید از میانشان انتخاب کنید؛ مثلا نردبان ریلی کتابخانه انتخاب جالب و کارآمدی است.

          مبلمان یا صندلی راحتی

          کتابخانه باید جایی باشد که علاوه بر دسترسی به کتاب، بتوان در آن ساعت‌ها راحت و بی‌دغدغه مشغول کار و مطالعه شد. از همین رو، حتما باید وسایل راحتی برای نشستن فراهم شوند و در کتابخانه قرار گیرند.

          نور کافی

          بهتر است فضایی که برای ساخت کتابخانه شخصی و گهواره انتخاب می‌کنید کاملا نورگیر باشد. اگر بتوانید میز کار یا مطالعه را جایی نزدیک یک پنجره بزرگ قرار دهید عالی می‌شود. حتی در چنین اتاقی هم بهتر است از لامپ‌های کافی برای روشنایی بیشتر (وقتی هوا رو به تاریکی می‌گذارد) استفاده کرد.

          حالا کدام ایده را انتخاب کنیم؟

انتخاب از میان ایده‌های ذکرشده وابسته به این ۲علت است: سلیقه خاص هر فرد و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد. البته حتما نباید یکی از همین ایده‌ها را اجرا کنید. می‌توانید از جزئیات ذکرشده راجع‌به هریک استفاده کنید و خودتان با کمی خلاقیت به نتایج تازه‌ای برسید. ذکر این نکته ضروری است که داشتن کتابخانه شخصی در خانه حتما به کنارگذاشتن فضایی مجزا در خانه ختم نمی‌شود. با ایده‌های ساده‌تری هم می‌توانید کتابخانه‌ای شخصی داشته باشید:

          میزی درست کنید که بالا و پایین آن دایره‌شکل باشند و میان این دو قسمتِ دایره‌شکل، قفسه‌های کوچکی برای گذاشتن کتاب درست کنید. صندلی راحتی یا مبل کوچکی کنارش بگذارید و این فضای دنج و کوچک را به کتابخانه شخصی خودتان تبدیل کنید.

          می‌توانید جعبه‌ای با اندازه متوسط، از جنس چوب خوب و باکیفیت درست کنید و آن را گوشه‌ای از یکی از اتاق‌ها بگذارید. کتاب‌هایتان را منظم و مرتب در این جعبه بچینید (ایستاده، مثل وقتی کتاب‌ها را در قفسه‌های کتابخانه‌ها می‌چینید).

استفاده خلاقانه از این ایده‌های ساده و کم‌هزینه هم می‌تواند فوق‌العاده جالب باشد.

شما بگویید

اگر نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید، در قسمت «ارسال دیدگاه» در میان بگذارید. مشتاق شنیدن تجربه‌ها و نظرات شما هستیم. اگر خواندن مطلب نیز برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.chetor.com/220823-ایده-کتابخانه-شخصی/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

عاشق کتاب و کتابخوانی هستید و دوست دارید جای دنجی در خانه برای لذت‌بردن از کتاب‌خواندن داشته باشید؟ فکر می‌کنید کار دشواری است و فعلا هزینه و انرژی لازم برای انجامش را ندارید؟ راستش را بخواهید، ساخت کتابخانه  و تخت نوجوان شخصی یا به‌روزرسانی طراحی کتابخانه‌های خانگی آن‌قدرها هم که در نگاه اول به نظر می‌رسد دشوار نیست. مهم این است که ایده‌های خوبی برای انجام این کار داشته باشید. همچنین، بتوانید با درک و شناخت بهتر ویژگی‌ها و جزئیات هریک از این ایده‌ها، به بهترین شکل ممکن اجرایشان کنید. در ادامه مطلب حاضر، راجع‌به همین موضوع صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید با ۸ایده برای طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه. در انتها امکانات و وسایل موردنیاز برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه را نیز معرفی می‌کنیم.

۸اید‌ه برای یافتن مکان مناسب در خانه

پیش از هرچیز، باید مکانی را برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه انتخاب کنید. فضایی که انتخاب می‌کنید لزوما نباید خیلی بزرگ و دل‌باز باشد. با رعایت برخی المان‌های طراحی و دکوراسیون داخلی، حتی امکان استفاده از کوچک‌ترین فضاها را هم برای ساخت کتابخانه خواهید داشت. البته اگر مکانی که انتخاب می‌کنید حداقل به‌اندازه‌ای فضای خالی داشته باشد که بتوان صندلی راحتی یا کاناپه کوچکی در آن گذاشت و بتوان در اوقات فراغت از مطالعه در آن لذت برد خیلی بهتر است.

۱. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در اتاق پذیرایی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های ساخت کتابخانه شخصی در خانه افزودن آن به المان‌های طراحی اتاق پذیرایی است. خوبی و کارایی این ایده این است که دیگر به هزینه‌کردن برای خرید کاناپه یا صندلی راحتی نیازی نخواهید داشت. می‌توانید برای نشستن هنگام مطالعه از سرویس مبلمان اتاق پذیرایی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید

 

از لحاظ ظاهری و طراحی داخلی هم جای نگرانی نیست. مدل‌های مدرن و متنوعی از کتابخانه‌ها برای این منظور موجود است. به‌علاوه، اگر مهارت کافی داشته باشید، خودتان هم می‌توانید ایده‌هایی اجرا کنید و برخی قسمت‌های دیوارها را با قفسه‌های چوبی پر کنید.

اگر برای اجرای این ایده فضای کوچکی دارید، بهتر است از کتابخانه‌ها و قفسه‌های توکار استفاده کنید که جاگیر نیستند.

۲. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در اتاقی مجزا

ساخت کتابخانه شخصی و سبد حمل نوزاد حصیری در اتاقی مجزا در خانه ایده دیگری است که راجع‌به آن صحبت می‌کنیم. این ایده به‌ویژه برای کسانی مناسب و کارآمد است که برای مطالعه یا کار برنامه‌ریزی جدی دارند و باید بخشی از اوقاتشان در روز و هفته را برای انجام این کارها کنار بگذارند.

وقتی اتاقی مجزا برای کتابخانه در نظر بگیرید، خیلی بحث ظاهری اهمیت ندارد و می‌توانید قفسه‌های ساده چوبی را در طول دیوارها کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم تمامی قفسه‌ها را با کتاب‌هایتان پر کنید و ظاهر اتاق را در عین سادگی، کاملا مرتب و آراسته نگه دارید؛ به‌طوری که حضور در اتاق به شما انگیزه‌ دهد و به کار و مطالعه بیشتر ترغیب‌تان کند.

 

حتما بخوانید: دکوراسیون دفتر کار خانگی؛ ۵۰ایده برای داشتن یک دفتر کار الهام‌بخش و پر از آرامش

 

۳. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در فضاهای کوچک و بی‌استفاده

اگر گوشه یا کنار دنجی در خانه خالی مانده باشد و بتوان از آن استفاده کرد، می‌توانیم این ایده را اجرا کنیم. قراردادن نشیمنگاهی مثل نیمکت یا صندلی راحتی (یا مثل آنچه در تصویر می‌بینید) در این فضاهای خالی کار ساده‌ای است. همین‌طور افزودن قفسه‌های چوبی کوچکی که این‌طرف و آن‌طرف دیوارها و قسمت‌های دیگر را پر می‌کنند.

برای آنکه ایدۀ بهتری راجع‌به فضای موردبحث پیدا کنید، به این ۲مثال دقت کنید:

          اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که از طریق پلکان به اتاق‌های بالا مرتبط می‌شود، می‌توانید از فضای خالی زیرپله‌ها برای این منظور استفاده کنید.

          اگر کمددیواری نسبتا بزرگی و گهواره چوبی  در یکی از اتاق‌های خانه دارید، می‌توانید از فضای داخلی آزاد آن برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه استفاده کنید.

فراموش نکنید فضاهای خالی کوچکِ موردبحث باید حداقل‌هایی را داشته باشند. اگر فضای داخل کمد دیواری خیلی تاریک و گرفته باشد، شاید نتوان این ایده را در آن اجرا کرد.

۴. طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در فضای مخفی

این ایدۀ جالب دیگری است برای عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی. با اجرایش می‌توان هنگام مطالعه یا کار به جایی دسترسی داشت که کاملا دنج و آرام است و در آن، عملا، از دید دنیا پنهان خواهید شد. کسی نمی‌تواند در چنین مکانی مزاحم شما شود، البته به‌جز اعضای خانواده که احتمالا از وجود این کتابخانه مخفی آگاه‌اند.

برسیم به ۲روش برای اجرای این ایده:

          روش ۱: فضای نسبتا بزرگی برای انجام این کار لازم دارید. قرار است این فضای بزرگ را به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم کنیم. پیشنهادمان این است که برای این کار، یعنی برای مجزاکردن دو قسمت فضای داخلی اتاق، از یک ردیف کامل قفسه کتابخانه استفاده کنید. قسمتی از قفسه‌ها را لولا کار بگذارید و به در تبدیل کنید. باید با باز و بسته کردن آن امکان رفت‌وآمد میان دو قسمت اتاق را داشته باشید. به این صورت، برای چشمان ناآشنا، معلوم نخواهد بود که پشت کتابخانه قسمت مجزایی وجود دارد. آنجا مکان مطالعه شما خواهد بود.

          روش ۲: روش دیگر این است که مثلا دو طرف دیوار قفسه کتابخانه با پهنای کمتر کار کنید و فضای خالی بینشان را با یک تابلوی نقاشی بزرگ یا چیزی شبیه به آن پر کنید. می‌توانید با حرکت‌دادن این تابلو، به قسمت مجزا و کتابخانه شخصی دسترسی داشته باشید.

          ایده‌هایی برای مشخص‌کردن سبک طراحی داخلی کتابخانه شخصی

بعد از آنکه فضای موردنظر برای ساخت کتابخانه شخصی در خانه را مشخص کردید، به مرحله بعدی کار می‌رسیم: اینکه طراحی و دکوراسیون داخلی فضایی که انتخاب کرده‌ایم چگونه باشد و چه سبکی داشته باشد.

کمی به رنگ‌ها و طرح‌های موردعلاقه‌تان فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم کمی هم راجع‌به رنگ‌هایی که از لحاظ روان‌شناختی، انسان را به مطالعه و تمرکز و کار ترغیب می‌کنند تحقیق کنید و از آنها هم بهره بگیرید. زمینه‌های مختلف رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، سفید، قرمز، نارنجی و رنگ‌های دیگر اگر به‌طور درست و اصولی استفاده شوند برای این منظور مؤثرند.

 

حتما بخوانید: روانشناسی رنگ ها: آیا روانشناسی رنگ ها علمی و قابل‌استناد است؟

 

در ادامه، از چند ایده مرتبط با سبک طراحی داخلی کتابخانه شخصی خواهیم گفت. می‌توانید هرکدام را که بیشتر به سلیقه‌تان نزدیک است اجرا کنید. راهکار دیگر این است که از این ایده‌ها بهره بگیرید و با خلاقیت خودتان ایده‌های تازه‌ای پیدا کنید.

۵. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی سنتی (کلاسیک)

برای داشتن چنین کتابخانه‌ای و سیسمونی چوبی  به المان‌هایی نیاز خواهد بود که در ادامه معرفی می‌شوند:

          پهن‌کردن فرشی که تقریبا تمامی کف اتاق را بپوشاند.

          استفاده از مبلمان سنتی (مثلا ترکیب یک مبل یا کاناپه چرمیِ تیره‌رنگ با یک میز شیشه‌ای کوچک ایده خوبی است).

          به‌کارگیری بهترین انواع چوب (چوب‌های طبیعی به‌رنگ قهوه‌ای تیره، برای قفسه‌های کتابخانه و البته قسمت‌های دیگر مثل درِ اتاق).

شومینه، گلدان گل‌وگیاه، تابلو‌های عکس و نقاشی سنتی مجلل، جاشمعی، شمع‌ تزیینی و موارد دیگری از این دست همگی برای طراحی داخلی کتابخانه شخصی کلاسیک کاربرد دارند. البته بهتر است در استفاده از اینها زیاده‌روی نکنید تا سادگی طراحی حفظ شود. قرار است کتابخانه را برای پدربزرگی درست کنیم که در آن مشغول مطالعه و پیپ‌کشیدن شود. هنگام طراحی و ساخت کتابخانه کاربرد طراحی کلاسیک را فراموش نکنید.

 

حتما بخوانید: نصب و چیدمان قاب روی دیوار و نکاتی که باید رعایت کنید

 

۶. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی کمینه‌گرا (مینیمالیست)

طراحی داخلی مینیمالیستی (Minimalistic)، که با اصطلاح‌هایی چون «ساده‌گرایی» یا «کمینه‌گرایی» هم از آن یاد می‌کنند، ایده فوق‌العاده کارآمد و محبوبِ دیگری است برای طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه.

المان‌های اصلی این نوع طراحی، همان طور که از نام آن برمی‌آید، چیزهای پیچیده و خاصی نیستند. تمامی وسایل و چیزهایی که انتخاب می‌کنید بهتر است در عین سادگی، شیک و زیبا باشند. به‌علاوه، بهتر است تمامی وسایل (میز، صندلی، قفسه‌ها و غیره) و قسمت‌های مختلف اتاق کتابخانه رنگ یکدستِ روشنی (ترجیحا زمینه‌های مختلف رنگ سفید) داشته باشند.

اگر فضایی که برای ساخت کتابخانه شخصی با طراحی مینیمالیستی انتخاب می‌کنید دل‌باز باشد و نور کافی داشته باشد، برای اجرای این ایده طراحی عالی خواهد بود.

کتابخانه‌ای که خیلی شلوغ باشد و المان‌های متضاد متعددی در طراحی و دکوراسیون داخلی آن به کار رفته باشد ممکن است باعث حواس‌پرتی و مشکل در تمرکز شود. مزیت دیگر طراحی مینیمالیستی کتابخانه این است که برای حفظ تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی بسیار مفید است.

۷. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی امروزی (مدرن)

این ایده هم از طرح‌های محبوب و پراستفاده دیگری است. در ادامه، شما را با المان‌های اصلی آن آشنا می‌کنیم:

          مبلمان صنعتی؛

          استفاده کارآمد از تمامی فضای داخلی؛

          خط‌های بلند و واضح در طراحی داخلی کتابخانه.

اینها ۳المان اصلی طراحی و ساخت کتابخانه شخصی در خانه به سبک مدرن یا امروزی‌اند. بهتر است برای طراحی داخلی چنین فضایی، از زمینه‌های مختلف رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، مشکی، سفید، خاکستری و رنگ‌های متالیک استفاده کنید.

۸. ساخت کتابخانه شخصی با طراحی روستایی (روستیک)

اگر دوست دارید حال‌وهوای طبیعت بیرون از خانه را به کتابخانه شخصی‌تان بیاورید، حتما اجرای این ایده را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مهم‌ترین المان‌های طراحی داخلی کتابخانه به سبک روستایی یا روستیک شامل موارد زیر هستند:

          صندلی راحتی چوبی؛

          استفاده از رنگ‌های خنثی؛

          استفاده از گلدان گیاه‌های خانگی برای طراحی داخلی کتابخانه روستیک.

          وسایل و امکانات ضروری برای ساخت کتابخانه شخصی

          وسایل و امکاناتی هستند که باید برای هر کتابخانه شخصی فراهم شوند؛ فارغ از آنکه کتابخانه چطور طراحی شده باشد یا آنکه چقدر بزرگ یا کوچک باشد. در ادامه، خواهیم گفت این وسایل و امکانات چه‌ها هستند. هنگام بررسی هریک نیز انتخاب‌ها و گزینه‌هایی پیش رو را ذکر می‌کنیم.

          قفسه‌های کتابخانه

          مدل‌ها و انواع قفسه‌های کتابخانه‌ها فوق‌العاده متنوع و مختلف‌اند. انتخاب از میانشان، حداقل از حیث تعداد، کار راحتی نیست. بهتر است انتخابتان را بسته به شرایط منحصربه‌فرد فضایی که در اختیار دارید محدود کنید. قفسه‌های توکار، مناسب برای فضاهای کوچک‌تر، قفسه‌های آماده، قفسه‌های چوبِ پرداخت‌شده و همگی از انتخاب‌های متعددی‌اند که پیش رو دارید.

          البته اگر مهارت و تجهیزات کافی داشته باشید، خودتان هم می‌توانید قفسه چوبی درست کنید و بعد، آن را به رنگ دلخواه درآورید.

          نردبان

          اگر سقف اتاقی که در آن کتابخانه کار می‌کنید خیلی بلند باشد، حتما به نردبان نیاز خواهید داشت. نردبان کتابخانه مدل‌ها و انواع متنوعی دارد که می‌توانید از میانشان انتخاب کنید؛ مثلا نردبان ریلی کتابخانه انتخاب جالب و کارآمدی است.

          مبلمان یا صندلی راحتی

          کتابخانه باید جایی باشد که علاوه بر دسترسی به کتاب، بتوان در آن ساعت‌ها راحت و بی‌دغدغه مشغول کار و مطالعه شد. از همین رو، حتما باید وسایل راحتی برای نشستن فراهم شوند و در کتابخانه قرار گیرند.

          نور کافی

          بهتر است فضایی که برای ساخت کتابخانه شخصی و گهواره انتخاب می‌کنید کاملا نورگیر باشد. اگر بتوانید میز کار یا مطالعه را جایی نزدیک یک پنجره بزرگ قرار دهید عالی می‌شود. حتی در چنین اتاقی هم بهتر است از لامپ‌های کافی برای روشنایی بیشتر (وقتی هوا رو به تاریکی می‌گذارد) استفاده کرد.

          حالا کدام ایده را انتخاب کنیم؟

انتخاب از میان ایده‌های ذکرشده وابسته به این ۲علت است: سلیقه خاص هر فرد و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد. البته حتما نباید یکی از همین ایده‌ها را اجرا کنید. می‌توانید از جزئیات ذکرشده راجع‌به هریک استفاده کنید و خودتان با کمی خلاقیت به نتایج تازه‌ای برسید. ذکر این نکته ضروری است که داشتن کتابخانه شخصی در خانه حتما به کنارگذاشتن فضایی مجزا در خانه ختم نمی‌شود. با ایده‌های ساده‌تری هم می‌توانید کتابخانه‌ای شخصی داشته باشید:

          میزی درست کنید که بالا و پایین آن دایره‌شکل باشند و میان این دو قسمتِ دایره‌شکل، قفسه‌های کوچکی برای گذاشتن کتاب درست کنید. صندلی راحتی یا مبل کوچکی کنارش بگذارید و این فضای دنج و کوچک را به کتابخانه شخصی خودتان تبدیل کنید.

          می‌توانید جعبه‌ای با اندازه متوسط، از جنس چوب خوب و باکیفیت درست کنید و آن را گوشه‌ای از یکی از اتاق‌ها بگذارید. کتاب‌هایتان را منظم و مرتب در این جعبه بچینید (ایستاده، مثل وقتی کتاب‌ها را در قفسه‌های کتابخانه‌ها می‌چینید).

استفاده خلاقانه از این ایده‌های ساده و کم‌هزینه هم می‌تواند فوق‌العاده جالب باشد.

شما بگویید

اگر نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید، در قسمت «ارسال دیدگاه» در میان بگذارید. مشتاق شنیدن تجربه‌ها و نظرات شما هستیم. اگر خواندن مطلب نیز برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.chetor.com/220823-ایده-کتابخانه-شخصی/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

آیا شما هم به هنر مثلا یک نقاشی گهواره حصیری  ساده روی بوم علاقه‌مندید، ولی خودتان دست به خلق اثر هنری نمی‌زنید؟ نباید فقط چون به شما هنرمند نمی‌گویند یا دارای درجه هنری خاصی نیستید، خودتان را محدود کنید. فقط باید روند فکری مشخصی را دنبال کنید و آن را روی کاغذ بیاورید. این همان چیزی است که شما را هنرمند می‌کند. فقط کافی است کمی اشتیاق و ایده داشته باشید. این‌طور هم نیست که یادگیری همیشه دشوار باشد؛ مخصوصا وقتی می‌خواهید نقاشی یاد بگیرید. ساده‌ترین راهِ این کار هم خلق اثر روی بوم است. اگر شما هم می‌خواهید با چند ایده ساده و نقاشی ساده روی بوم، دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید، ادامه این مقاله را بخوانید.

 

برای شروع نقاشی روی بوم، بهتر است مواد و وسایل زیر را داشته باشید.

مواد و وسایل موردنیاز

          رنگ‌های اکریلیک؛

          یک لیوان آب.

          قلم‌مو.

وسایل اختیاری

          سه‌پایه؛

          پالت رنگ؛

          اسپری آب؛

          نوار نقاشی؛

          رنگ اسپری.

          پورینگ مدیوم؛

          وارنیش معمولی؛

          برچسب حروف الفبا؛

          وارنیش براق لیکوئیتکس.

          چاقوهای پالت برای کمک به مخلوط‌کردن رنگ‌ها. و عکس گهواره

۱. انواع طرح‌های ساده و دل‌خواه

برای راهنمایی‌های گام‌به‌گام و تکمیل نقاشی ساده روی بوم، می‌توانید از کانال Art Sherpa در یوتیوب دیدن کنید. این کانال بیش از نیم‌میلیون دنبال‌کننده و ۸۰۰فیلم آموزشی نقاشی اکریلیک رایگان و آسان دارد.

نکته جالب درمورد این کانال این است که لازم نیست تمام طرح اصلی را خودتان روی بوم بکشید؛ بلکه فقط طرح موجود در این کانال را چاپ می‌کنید و در ادامه، برای تکمیل هر طرح، به شما آموزش داده می‌شود که دقیقا از کدام قلم‌مو استفاده و چگونه رنگ‌ها را باهم ترکیب کنید.

۲. نقل‌قول‌ها؛ ایده‌ای برای نقاسی ساده روی بوم

ممکن است نقاشی یا طرحی در خانه داشته باشید که آن را دوست نداشته باشید. در این صورت، می‌توانید به‌سادگی نوشته‌ای دل‌خواه یا نقل‌قولی معروف و الهام‌بخش را روی همان نقاشی بیافرینید. این پروژه به برچسب‌های حروف نیاز دارد. همچنین، به‌جای رنگ‌های اکریلیک و برس، می‌توانید از اسپری رنگ استفاده کنید.

کافی است نقل‌قولی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب کنید. بعد، حروف خود را ببرید و سپس آنها را به قطعه هنری بچسبانید و نقاشی کنید. قبل از اینکه برچسب‌ها را بادقت جدا کنید، صبر کنید خشک شوند.

 

۳. نوارهای هندسی نقاشی

این روش ساده و ارزان نتایج چشم‌گیری دارد. ما اینجا نحوه ساخت نقاشی  سیسمونی چوبی با نوار هندسی را برایتان نوشته‌ایم.

ابتدا یک لایه پایه روی بوم خود قرار دهید. سپس لایه دل‌خواه دیگری را به آن بیفزایید و با اسپری رنگ طلایی آن را رنگ کنید (می‌توانید از رنگ اکریلیک نیز استفاده کنید). پس از خشک‌شدن لایه‌های پایه، نوار نقاشی یا نوار واشی خود را در طرح دل‌خواه روی بوم قرار دهید. بعد، اشکال را با رنگ‌های متضاد پررنگ پر کنید و در آخر، نوار را وقتی خشک شد بادقت بکنید.

۴. پاشیدن رنگ روی بوم

تماشای ریختن رنگ روی بوم به‌طرز عجیبی رضایت‌بخش است. برای امتحان‌کردن این روش مسحورکننده، به پورینگ مدیوم احتیاج دارید.

برای ریختن رنگ روی بوم، ابتدا باید آن را رقیق کنید. برای این منظور، دستورالعمل‌های موجود روی رنگ را بخوانید. همچنین می‌توانید رنگ‌های مخلوطی را که از قبل حاوی مقدار مناسبی پورینگ مدیوم است خریداری کنید. این پروژه به انواع وسایل برای تمیزکاری هم نیاز دارد؛ زیرا ممکن است محیط کثیف شود. برای ریختن رنگ روی بوم نیز به چند لیوان پلاستیکی کوچک نیاز دارید.

۵. گل ساده؛ ایده‌ای برای نقاشی ساده روی بوم

اگر از موارد قبلی خوشتان نیامد یا به نظرتان سخت بودند، می‌توانید طرح‌های ساده‌تر را امتحان کنید. برای این طرح‌های ساده، کافی است ابتدا طرح کلی  و تخت نوزاد را با مداد بکشید و آن را به‌دل‌خواه رنگ‌آمیزی کنید.

۶. دم پری‌دریایی

دم پری‌دریایی نقاشی معروف و زیبایی است که می‌توان به‌سادگی آن را خلق کرد یا به‌دل‌خواه تغییرش داد.

برای خلق این اثر، ابتدا به پس‌زمینه‌ای با چند رنگ مختلف نیاز دارید. سپس می‌توانید دم را با مداد ترسیم کنید و بعد آن را رنگ کنید. پس از خشک‌شدن رنگ‌ها، می‌توانید پولک‌ها را از گوشه پایین سمت چپ شروع کنید.

۷. طلوع خورشید در هیمالیا

خودتان می‌توانید این نقاشی دستی و اصل ۶۵دلاری هیمالیا را که Art Boheme نقاشی‌اش کرده است درست کنید.

برای شروع، ۳رنگ را در یک خانواده انتخاب کنید و با ترکیب رنگ سفید، چند سایه از یک رنگ ایجاد کنید. بوم را در کم‌نورترین سایه رنگ بزنید تا به‌عنوان پس‌زمینه شما عمل کند. سپس، در صورت نیاز، از یک قوطی دایره‌ای یا نقاله برای ترسیم خورشید استفاده کنید. کوه‌ها را تا جایی که می‌توانید با آرامش بکشید. بعد، همه‌ اشکال را پر کنید. با استفاده از سایه متوسط برای پس‌زمینه کوه و تاریک‌ترین سایه برای کوه جلو، اثری زیبا خلق خواهید کرد.

 

۸. حیوان خانگی خود را بکشید

ابتدا عکسی از حیوان خانگی خود پیدا کنید و آن را چاپ کنید. سپس می‌توانید مرحله‌به‌مرحله تصویر را روی بوم بکشید. البته بهتر است عکسی ساده با خطوط مشخص انتخاب کنید تا راحت‌تر بتوانید طرح اولیه آن را بکشید.

۹. گاو با تاج گل

حیوان خانگی ندارید که نقاشی‌اش را بکشید؟ اشکالی ندارد. می‌توانید تصویر گاو با تاج گل را امتحان کنید.

۱۰. طرحی مینیمال و ساده

برای خلق اثری مانند تصویر بالا، به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

          بوم نقاشی؛

          غلتک نقاشی کوچک؛

          رنگ آبی تیره و سفید و خرید گهواره.

برای کشیدن این اثر، قطره‌ای از رنگ آبی تیره را روی یک تکه کاغذ بریزید و غلتک را از روی آن عبور دهید. سپس، الگو را روی ورق سفید کاغذ نقاشی کنید. مهم است که فقط با ۱قطره رنگ شروع کنید؛ زیرا این‌گونه از طراحی باید «قطره‌ای» به نظر برسد.

این کار را تا چند ردیف تکرار کنید تا تمام ورق کاغذ پر شود (سعی کنید که ردیف‌ها در چند نقطه باهم هم‌پوشانی داشته باشند). سپس همان روش را با رنگ سفید تکرار کنید و الگوی آن را روی رنگ آبی تیره اعمال کنید. به این ترتیب، اثری «تار» به دست می‌آورید که باید تقریبا مانند عکس بالا به نظر برسد.

۱۱. هنر انتزاعی؛ ایده‌ای برای نقاشی ساده روی بوم

همیشه می‌توانید با کمک اشکال دل‌خواه و رنگ‌های دیگر، اثری متفاوت و انتزاعی روی بوم بیافرینید. بهتر است رنگ‌های استفاده‌شده در نقاشی‌تان با سایر رنگ‌های دکوراسیون منزلتان هماهنگ باشد. می‌توانید انواع طرح‌ها و نقاشی‌های انتزاعی معروف را در اینترنت جست‌وجو کنید تا از آنها الهام بگیرید.

 

 

۱۲. چسب روی بوم

شاید بهترین راه خلق نقاشی ساده روی بوم این مورد باشد. در این اثر، شما می‌توانید به‌صورت آزاد از یک طرح استفاده کنید یا از کاغذ انتقال برای ردیابی یک طرح چاپ‌شده استفاده کنید. سپس، فقط با استفاده از چسب، جلوه‌ای سه‌بعدی ایجاد کنید و بعد، مؤلفه‌های مختلف را با یک لایه رنگ به هم گره بزنید.

نظر شما چیست؟ شما خودتان اهل هنر نقاشی هستید؟ از تابلو های خودتان در دکوراسیون خانه‌تان استفاده می‌کنید؟ نظرتان درباره اجرای ایده‌های این مطلب چیست؟ خوب است توصیه یا پیشنهادهایتان را با ما در میان بگذارید.

منبع:

https://www.chetor.com/219087-نقاشی-ساده-روی-بوم-دکوراسیون/

 

 

                                                       



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

مثال‌هایی که به‌خوبی نشان می‌دهند اکسنت‌ وال تنها یک دیوار رنگی نیست

اکسنت وال‌ روشی سریع، کم‌هزینه و کارآمد برای تغییر  گهواره و حال‌وهوای خانه با حداقل تغییرند. این دیوارهای خاص و رنگی بهترین انتخاب برای کسانی‌اند که نمی‌خواهند رنگ‌بندی دکوراسیون خانه خود را کاملا تغییر دهند؛ اما به کمی هیجان و تغییر نیاز دارند. از آنجا که چندین روش برای اجرای اکسنت وال وجود دارد، همه‌چیز به سلیقه و ذوق خودتان بازمی‌گردد. بهتر است قبل از شروع، با برخی از جذاب‌ترین ایده‌های اجرای اکسنت وال‌ها هم آشنا شوید. به این ترتیب، بهتر می‌توانید برای اکسنت وال خانه خود ایده‌پردازی کنید و با توجه به فضا و مقدورات خود، بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.

خلاق باشید

این‌طور نیست که اکسنت وال‌ها فقط دیوارهای رنگی یا صرفا نوعی دیوار باشند. شما می‌توانید هریک از دیوارها و حتی سقف اتاق‌های محل زندگی یا کارتان را به اکسنت وال تبدیل کنید. البته برای این کار اصول کلی وجود دارد که کمکتان می‌کنند بهتر تصمیم‌گیری کنید. منتها در نهایت، شما هستید که باید انتخاب کنید کدام دیوار قرار است نمک دکوراسیون خانه شما باشد.

موضوع مهم دیگر انتخاب مصالح است. رنگ‌های ساختمانی، کاغذهای دیواری و مصالح تزیینی (مثل کاشی، سنگ و چوب) همگی برای اجرای این دیوارها قابل‌استفاده‌اند. به‌کارگیری خلاقانه مصالح مناسب در جای درست اثرگذاری این دیوارها را چند برابر می‌کند. به‌علاوه، بودجه‌‌تان هم نقشی تعیین‌کننده در این انتخاب دارد.

اگر مالک هستید و می‌خواهید خرید گهواره و کاری ماندگار انجام دهید، می‌توانید به مصالحی مثل سنگ یا کاشی‌های تزیینی فکر کنید؛ اما اگر قرار نیست مدت زیادی در این خانه زندگی کنید و فقط به‌دنبال روشی سریع و کم‌هزینه برای تغییر فضا هستید، بهتر است به کاغذ‌های دیواری موقت یا رنگ‌کردن فکر کنید.

اما آنچه از هر دوی اینها اهمیت بیشتری دارد استفاده از ایده‌های خلاقانه برای اجرای این نوع دکوراسیون است. اکسنت وال‌های چشم‌گیر الزاما از گران‌ترین مواد اولیه یا عجیب‌ترین رنگ‌ها استفاده نمی‌کنند. این جذابیت بیشتر مدیون جانمایی مناسب، سازگاری اجزا طرح در کنار یکدیگر و در نهایت انتخاب مصالح با توجه به نیاز و کارکرد اکسنت وال است.

آنچه در ادامه می‌بینید نمونه‌هایی از طرح‌هایی است که تمامی این موارد را به‌خوبی در کنار هم در نظر گرفته‌‌اند و موفق به اجرای موفق یک اکسنت وال جذاب و تأثیرگذار در فضای موردنظر شده‌اند.

شلوغش کنید

بهترین راه برای متمایزکردن یک دیوار و تبدیل آن به نقطه کانونی توجه ساکنان خانه، رنگ‌کردن کل آن نیست. در این اتاق پذیرایی، که آماندا دارنل طراحی‌اش کرده، از یک کاغذدیواری با طرح راه‌راه به‌هم‌ریخته برای سازگاری بیشتر با نقاشی ‌های آویخته به دیوار استفاده شده است.

حس سالن سینما را القا کنید

در تصویر بالا، از یک کمددیواری داخلی با رنگ‌بندی سبز تیره (Deep Marine) برای ایجاد یک جعبه‌سیاه و القای حس سالن سینما استفاده شده است. به‌علاوه، استفاده از یک کمددیواری یکپارچه به‌عنوان اکسنت‌ وال ایده‌ای کاربردی است. به این ترتیب، در کنار کاربرد تزیینی، می‌توانید از این فضا برای نگهداری وسایل یا نمایش اقلام تزیینی نیز استفاده کنید.

 

به سنگ فکر کنید

پوشش‌های سنگ‌ طبیعی و تخت نوزاد بسیار زیبا ولی بسیار گران‌قیمت‌اند. در نتیجه، بهترین روش برای استفاده از آنها بدون پرداخت هزینه‌های گزاف، پوشش سنگ برای اکسنت است. در تصویر، آشپزخانه‌ای را می‌بینید که در آن تمامی نگاه‌ها به‌طرف ترکیب بنفش و دودی درهم‌پیچیده سنگ‌های روی دیوار جلب می‌شود. کاشی‌های سنگی طرح‌دار و سنگ‌های اسلب با ابعاد بزرگ امروزه در بازار کشورمان هم به‌راحتی پیدا می‌شوند. می‌توانید با چسباندن چند کاشی سنگی یا اسلب روی دیوار، اکسنت والی خاص و ماندگار به خانه خود اضافه کنید.

از ایده‌های جسورانه و پررنگ استفاده کنید

یکی از مؤثرترین روش‌های ایجاد فضایی تأثیرگذار در اتاق‌های کوچک، استفاده از رنگ‌هایی با طیف روشن است. با رنگ‌آمیزی یک دیوار با رنگ‌های گرم و انرژی‌بخش و افزودن کنتراست با دکور و مبلمان، می‌توانید چنین فضایی ایجاد کنید؛ برای نمونه، نگاهی به تصویر بالا بیندازید. ترکیب رنگ سبز دیوار با شومینه سیاه و صندلی‌های صورتی حسی متمایز و در عین حال مثبت به این اتاق داده است.

به چهارچوبی متمایز فکر کنید

اگر دوست ندارید کل دیوار را رنگ‌آمیزی کنید، به رنگ‌کردن قاب پنجره‌ها یا قرنیزها فکر کنید. با این کار می‌توانید به رنگ‌بندی یکنواخت دیوار، پنجره یا بالکن خود کمی هیجان و تنوع ببخشید. نمونه‌ای از اجرای این ایده را در تصویر مشاهده می‌کنید. طراح این ایده از رنگ ارغوانی ملایم برای خنثی‌کردن رنگ‌های تیره‌‌تر استفاده کرده است. این کار همچنین باعث بیشتر به‌چشم‌آمدن قاب‌های شیشه‌ای پنجره‌ها هم می‌شود.

از طرح‌های گل‌دار استفاده کنید

این‌گونه نیست که اکسنت‌ وال‌ها وعکس گهواره بایست همیشه روی دیوار اصلی اتاق پذیرایی اجرا شوند. در این تصویر، یک رخت‌کن و جاکفشی چوبی دست‌ساز (که با دیواری متمایز و رنگی در یک گوشه از اتاق قرار گرفته) را مشاهده می‌کنید. طراح اکسنت والی که در تصویر بالا می‌بینید، با استفاده از یک کاغذدیواری با طرح گل‌گلی این گوشه از خانه را به فضایی متفاوت، دنج و دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. اصولا بسیاری از ما در موقع انتخاب کاغذدیواری یا طرح برای دیوار، هرگز به چنین طرح شلوغی فکر هم نمی‌کنیم؛ اما این مثال به‌خوبی نشان می‌دهد هر طرح و نقشی می‌تواند در جای خود زیبا به نظر برسد.

به‌جای رنگ‌آمیزی از آینه استفاده کنید

آینه‌ها کارکردهای دکوراتیو بسیار جذابی دارند. با استفاده از آینه می‌توانید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه دهید یا به هر اتاقی میزانی از تقارن ببخشید؛ برای مثال، در این تصویر، با استفاده از یک اکسنت وال آینه‌ای فضای راهروی ورودی خانه بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست دیده می‌شود. به‌علاوه، این آینه می‌تواند قبل از خروج در، یک فرصت نهایی برای کنترل سر و وضع ظاهری‌تان هم باشد.

سنگ‌های آنتیک را امتحان کنید

سنگ‌های آنتیک و تزیینی، به‌دلیل مقاومت خوبشان به سایش و خوردگی و البته حرارت، استفاده گسترده‌ای در طراحی داخلی پیدا کرده‌اند. البته در بیشتر مواقع، این سنگ‌ها برای پوشش دیوارهای آشپزخانه یا سرویس بهداشتی به کار می‌روند. منتها یکی از مزایای سنگ‌های تزیینی مقاومت بی‌نظیر آنها به حرارت است. برای همین هم می‌توانید با سنگ‌های آنتیک دیوار پشت بخاری یا شومینه را تبدیل به یک اکسنت‌ وال چشم‌گیر کنید. یک نمونه مناسب از اجرای این ایده طرحی است که در تصویر می‌بینید. اینجا سنگ‌های تزیینی، در کنار کارکردشان به‌عنوان محافظ حرارتی دیوار، دیوار کنار پله را به یک اکسنت وال جذاب تبدیل کرده‌اند.

با نقاشی دیواری، مهمان‌ها را شگفت‌زده کنید

روشی متفاوت برای ایجاد اکسنت وال اجرای نقاشی دیواری روی آن است. البته این روش گاهی بسیار هزینه‌بر است؛ اما به‌همان نسبت نیز فضاهای معمولی را متمایز و فراموش‌نشدنی می‌کند. به‌علاوه، برای اجرای نقاشی دیواری الزاما نباید به‌سراغ طرح‌های پیچیده که نیاز به نقاش‌های حرفه‌ای دارند بروید. طرح‌های هندسی ساده و رنگی، در ‌صورت انتخاب رنگ‌های درست و اجرای مناسب، می‌توانند نقاشی‌های دیواری ساده‌ اتاق خاص شما باشند.

غافل‌گیری رنگی ایجاد کنید

اکسنت وال زرد روشن این اتاق یک غافل‌گیری گرم و دوست‌داشتنی است که فضای خانه را دل‌پذیر کرده است. البته دلیل این حس خوب محدودبودن رنگ به همین دیوار بخصوص است. اگر قرار بود تمام دیوارهای اتاق همین رنگ را داشته باشد، فضا بسیار خفه و شلوغ‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسید. شما نیز می‌توانید با توجه به فضا و تأثیری که می‌خواهید ایجاد کنید، از یک کنتراست رنگی در دکوراسیون خود استفاده کنید.

چوب همیشه زیباست

یکی از مصالحی که زیبایی اکسنت وال شما را دوچندان می‌کند چوب طبیعی  و کریر حصیری است. البته چوب طبیعی قیمت گرانی دارد و با هر فضایی هم سازگار نیست. منتها از جمله مزایای پنل‌های چوبی، قابلیت نصب و جداسازی آسان آنهاست که به شما امکان می‌دهد هرجا که می‌روید دکور خود را هم همراهتان ببرید. به‌عنوان نمونه‌ای خوب، در تصویر بالا اتاق‌خوابی با اکسنت وال چوبی را مشاهده می‌کنید که اکسنت وال چوبی به‌تنهایی فضایی جذاب و متفاوت به آن بخشیده است.

از رنگ‌های تیره نترسید

رنگ سیاه معمولا جزو رنگ‌هایی که برای خانه انتخاب می‌کنیم نیست. در صورتی که این رنگ یا رنگ‌های تیره گاهی انتخابی بسیار مناسبی برای اتاق‌خواب‌اند. البته برای اینکه فضای اتاق بیش‌ازحد سنگین و کدر نباشد، بهتر است این ایده را در اتاق‌هایی که نورگیر مناسبی دارند استفاده کنید. به‌علاوه، استفاده از ملافه و روتختی سفید و دکوراسیون روشن می‌تواند کنتراست مناسبی ایجاد کند.

جمع‌بندی

به تعداد آدم‌ها، طرح‌های جذاب و خلاقانه برای اجرای اکسنت وال وجود دارد. فقط باید کمی خلاقیت به خرج دهید و از امتحان‌کردن ایده‌های جدید نهراسید. با درنظرگرفتن ویژگی‌های اختصاصی خانه خود، در کنار کاربردی که می‌خواهید اکسنت وال برای دکوراسیون خانه شما انجام دهد، می‌توانید به راه‌حل‌های جذابی برسید.

نظر شما درباره ایده‌های جذاب اجرای اکسنت وال چیست؟ آیا موردی هست که ما از قلم انداخته باشیم اما شما حس می‌کنید باید بیشتر دیده شود؟ آیا دوست دارید اکسنت وال موردعلاقه‌تان را برای ما توضیح دهید؟ مثل همیشه خوش‌حال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به بهترشدن هرچه بیشتر «مجموعه ایده‌های اکسنت وال» کمک کنید.

منبع:


https://www.chetor.com/220614-ایده-استفاده-از-اکسنت-وال/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

دکوراسیون وینتیج یکی از سبک‌های زیبای دکوراسیون است که اغلب با کلکسیون عتیقه و گهواره چوبی ، اشتباه گرفته می‌شود. اگر علاقۀ زیادی به دکوراسیون کلاسیک و نوستالژی دارید این مقاله برای شماست. در دکوراسیون وینتیج طراحی و چیدمان مبلمان و وسایل خانه، انتخاب کاغذدیواری، رنگ دیوار، وسایل دکوراتیو، مصالح و عناصر داخلی، بیشتر مربوط به دهه‌های گذشته است که در زیبایی خانه، نقش بسزایی دارد. با ما همراه باشید تا با دکوراسیون به سبک وینتیج آشنا شوید.

دکوراسیون وینتیج چیست؟

اگر از افراد مختلف درباره تعریف دکوراسیون وینتیج سؤال کنید، به‌احتمال زیاد یکی از آنها این سبک دکوراسیون را دکور قدیمی و پر از عتیقه‌جات بشناسد و دیگری نیز کلکسیون انواع سرامیک‌ های قدیمی طرح‌دار و تزیین با بطری‌های قدیمی را دکور وینتیج معرفی کند. این تعریف‌ها به‌‌نوعی هم درست و هم اشتباه هستند. تعریف واقعی این سبک دکوراسیون عبارت است از:

دکوراسیون وینتیج (VintageHome Style) در حقیقت ترکیب عناصر کهنه و قدیمی با روش‌های خاص و مجلل یا اشرافی است. طرفداران این نوع دکوراسیون افرادی هستند که علاقه‌مند به‌ مرور خاطرات خوب گذشته هستند. طراحی داخلی در دکوراسیون وینتیج از ترکیب رنگ‌های روشن و یا یکدست با سرامیک‌ها و کف‌پوش‌ های قدیمی است. دکوراسیون وینتیج در عصر حاضر محبوبیت زیادی دارد. ترکیب دکوراسیون مدرن و امروزی با دکوراسیون قدیمی، فضای بسیار دل‌نشینی می‌سازد. مرور خاطرات نوستالژیک گذشته یکی از دلایل به‌وجودآمدن سبک وینتیج است.

ویژگی‌های معماری داخلی به سبک وینتیج

۱. ترکیب قطعات و عناصر مختلف دکوراتیو

از ویژگی‌ مهم دکوراسیون داخلی وینتیج ترکیب عناصر و رنگ‌های مختلف دکوراتیو را می‌توان نام برد. در این دکوراسیون وسایل متنوعی به کار گرفته می‌شود و بیشتر ظاهر کلکسیونی دارد. اگر طرفدار دکوراسیون‌های ساده‌گرایی یا مینی‌مالیسم باشید، این سبک برای شما جذاب نخواهد بود. در دکوراسیون به سبک وینتیج تمامی عناصر و چیدمان، از کاغذدیواری تا وسایل تزیینی، باهم روی یک موضوع خاص و خاطره‌انگیز تمرکز دارند.

۲. شلوغ نبودن دکوراسیون

دکوراسیون داخلی وینتیج از طراحی بسیار شلوغی برخوردار نیست. در این سبک دکوراسیون قاعده اصلی این است که تمامی عناصر و گهواره حصیری فقط روی یک دهه یا زمان خاص تمرکز کنند. در استفاده از رنگ در دکوراسیون، فراموش نکنید که کل عناصر و وسایل استفاده‌شده در این سبک حتما باید دارای رنگ‌ها و الگوهای یکسانی باشند و قطعات باید باهم تطابق داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه شما می‌توانید از رنگ‌های روشن و سفید استفاده کنید یا انواع چوب و پارچه‌های زیبا را به‌ کار بگیرید.

۳. ظاهر قدیمی تمامی عناصر

تمام عناصر و اشیاء در طراحی داخلی با سبک وینتیج باید ظاهری قدیمی و کهنه داشته باشند. اگر قصد دارید از دکوراسیون وینتیج استفاده کنید، به هیچ‌وجه نباید از اشیاء و عناصر جدید استفاده کنید. در دکور داخلی وینتیج، تمامی موارد باید از میان وسایل با ظاهری قدیمی انتخاب شوند؛ به‌عنوان‌ نمونه شما می‌توانید مبلمان جدید ولی با ظاهر قدیمی استفاده کنید.

۴. استفاده از رنگ‌ها به‌صورت یک‌دست

رنگ بیشتر در این سبک دکوراسیون به‌صورت یک‌شکل و یک‌دست به‌کار گرفته می‌شود. برای ایجاد تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی وینتیج باید از طیف رنگ‌های خاص و یکسان استفاده کرد. اگر طرفدار سادگی هستید، رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و رنگ سبز در دکوراسیون، می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. برای انتخاب رنگ نمای داخلی دکوراسیون وینتیج باید زمان بسیار زیادی برای تحقیق کنار بگذارید.

۵. طرح‌های متنوع برای فضاهای مختلف

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فضاهای مختلف خانه‌شان دارای طرح و الگوهای متنوع باشد. در دکوراسیون داخلی وینتیج شما به‌راحتی می‌توانید طرح دکوراسیون متفاوت و متنوع برای هر قسمت از خانه در نظر بگیرید؛ به‌عنوان نمونه برای پذیرایی‌تان دکوراسیون ویکتوریایی، برای چیدمان آشپزخانه، سبک روستیک و برای دکوراسیون اتاق‌ها سبک دیگری طراحی کنید. خوشبختانه در سبک وینتیج شما با آسودگی خیال می‌توانید از طرح‌ها و الگوهای مختلف استفاده کنید.

شما با استفاده از الگوهای مختلف قدیمی در فضاهای مختلف می‌توانید در خانه‌تان ماشین زمان بسازید.

ویژگی‌های نمای خارجی ساختمان به سبک وینتیج

اگر علاوه‌ بر دکوراسیون داخلی وینتیج قصد دارید نمای بیرون یا خارجی خانه و تخت نوزاد  را نیز با سبک وینتیج طراحی کنید، این موارد می‌تواند به شما کمک کند:

۱. استفاده از فرفورژه

اگر قصد دارید نمای خارجی خانه خود را با سبک وینتیج طراحی کنید، می‌توانید از فلز حفاظ فرفورژه در قسمت ورودی خانه، نرده‌ها و برای تزیین پنجره‌ها استفاده کنید. استفاده از فرفورژه یک روش بسیار شگفت‌انگیز برای به‌نمایش‌گذاشتن زمان گذشته است.

کلید اصلی برای استفاده از فرفورژه طراحی خلاقانه است.

۲. به‌کارگیری معماری الیزابتی

اگر خانه شما در حومه شهر قرار دارد و علاقه زیادی به تاریخ دارید، می‌توانید از معماری الیزابتی برای نمای بیرونی خانه استفاده کنید. در معماری الیزابتی بیشتر از طرح‌های نامتقارن استفاده می‌شود.

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون به سبک وینتیج

۱. مبلمان خانه را هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب مبلمان مناسب با دکوراسیون وینتیج به دوره زمانی‌ای بستگی دارد که تصمیم دارید آن‌ را در خانه خود بازسازی کنید. دهه‌های مختلف تاریخ نوع خاصی از مبلمان داشته‌اند که هرکدام از آنها زیبایی خانه‌ها را بیشتر از قبل افزایش می‌داد. در هنگام انتخاب مبلمان برای دکوراسیون وینتیج این موارد را فراموش نکنید:

        مبلمان مناسب و هم‌رنگ با میز ناهارخوری خود انتخاب کنید. امروزه می‌توانید با خیال راحت مبلمان با طرح قدیمی در بازار پیدا کنید و خانه خود را با خاطرات بی‌نظیر دهه‌های گذشته، بازسازی کنید. روکش مبلمان می‌تواند ساده، طرح‌دار، چرمی یا مخملی باشد. به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی شما به‌راحتی می‌توانید مبلمان مناسب با دوره زمانی مدنظر خود را سفارش دهید. پس از این بابت نگران نباشید.

        مبلمان در طراحی دکوراسیون وینتیج بهتر است طرح چوب با حکاکی‌های زیبا داشته باشد. چوب از زمان گذشته مورد توجه افراد بسیار زیادی بود. به‌طور کلی چوب و  گهواره  فضا را بسیار گرم و صمیمی می‌کند.

        می‌توانید روی میز مبلمان یا میز عسلی‌های خود از صندوقچه‌های قدیمی استفاده کنید. این صندوقچه‌ها، که حتما نمونه‌شان را در خانه مادربزرگ خود دیده‌اید، در سبک وینتیج بسیار موردتوجه هستند. صندوقچه‌های قدیمی را در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف می‌توانید از بازار‌های مختلف تهیه کنید.

        مبلمان قدیمی قرون ۱۷و ۱۸موردتوجه دکوراسیون وینتیج است. این نوع مبل‌ها دارای طرح منبت‌کاری زیبا با پشتی‌های گلدوزی‌شده هستند و میزهای آنها کنده‌‌کاری دارند و معمولا با هرنوع وسیله دکوراتیوری مطابقت دارند.

        توجه داشته باشید که رنگ مبلمان با رنگ دیوار و کف‌پوش نیز تطابق داشته باشد.

اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان دیوارها را رنگ کنید، مقاله آموزش رنگ‌آمیزی ساختمان به شما کمک می‌کند.

۲. در انتخاب وسایل قدیمی به‌دنبال اصالت باشید

در ساخت و تولید وسایل مناسب برای دکوراسیون وینتیج از چوب و فولاد واقعی و سنگین استفاده می‌شود. به‌جای از وسایل بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت رایج، بهتر است با استفاده از عتیقه‌جات واقعی و باکیفیت، اصالت و اعتبار را به خانه خود وارد کنید.

۳. ترکیب مصالح مدرن و قدیمی یک ضرورت است

مونتاژ یا ترکیب مصالح قدیمی و امروزی در دکوراسیون وینتیج بسیار ضروری است. شما نمی‌توانید از کابینت‌های قدیمی و سنگین آهنی استفاده کنید، زیرا ممکن است به خود آسیب بزنید؛ پس در این شرایط ترکیب کابینت‌های MDF امروزی با طرح و ظاهر قدیمی یک اصل بسیار ضروری و مهم است.

۴. وسایل دکوراتیو باید ظاهر خوبی داشته باشند

از وسایل تزیینی و دکوراتیوهایی استفاده کنید که در نشان‌دادن ظاهر قدیمی، زیبا باشند. اگر عکس خاطره‌‌انگیزی از دوران گذشته دارید و می‌خواهید آن‌ را روی دیوار خانه نصب کنید، بهتر است از قاب عکس زیبا با ظاهر قدیمی استفاده کنید. نکات مهم در چیدمان قاب روی دیوار یا میز را در نظر بگیرید.

۵. از رنگ روشن برای دیوارها استفاده کنید

دیوارها در دکوراسیون وینتیج بهتر است ساده و رنگ روشن باشد. در سبک دکوراسیون وینتیج شما به‌طور مداوم از انواع تابلو و وسایل تزیینی و عکس گهواره برای دیوار استفاده خواهید کرد. اگر رنگ دیوار ساده باشد، توجه‌ها بیشتر به وسایل تزیینی جلب خواهد شد. اگر مایل باشید می‌توانید از روان‌شناسی رنگ‌ها هم بهره بگیرید.

۶. کاغذدیواری را در جای صحیحش نصب کنید

اگر قصد دارید از کاغذدیواری استفاده کنید، روش ایدئال این است که برایش استراتژی داشته باشید و فقط روی دیواری نصبش کنید که جلویش خالی است و چیزی قرار نداده‌اید. بقیه دیوارها را ساده نگه دارید چون بقیه وسایل به‌اندازه کافی فضا اشغال می‌کنند.

۷. از اکسسوری‌ها و وسایل دکوری، فقط برای تکمیل جذابیت دکور استفاده کنید

از لوازم دکوری فقط برای جذابیت بیشتر استفاده کنید نه بیشتر. قرار نیست دکور خانه‌تان را با وسایل تزیینی شکل دهید.

۸. کتابخانه‌ای با سبک قدیمی طراحی کنید

از کتاب‌های قدیمی استفاده کنید. منطور از کتاب‌های قدیمی، کتاب‌هایی با جلد کهنه است. برای دکوراسیون با کتاب‌های قدیمی می‌توانید به‌طور معمولی آنها را روی همدیگر بگذارید و با نخ معمولی گره زیبایی روی آنها بزنید.

روش دیگری که می‌توانید استفاده کنید این است که کتاب‌های قدیمی را در کتابخانه طرح قدیمی و چوبی طوری قرار دهید که جلب توجه کند.

می‌توانید از ایده‌های مقاله طراحی کتابخانه شخصی در خانه استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر علاقه زیادی به بازسازی خاطرات گذشته هستید و دکوراسیون کلاسیک را به دکوراسیون ساده ترجیح می‌دهید حتما از دکوراسیون وینتیج در خانه خود استفاده کنید. به‌کارگیری از این سبک دکوراسیون اشرافی بودن و اصالت شما را ثابت می‌کند. شما در سبک وینتیج آزادانه می‌توانید انواع الگوها و طراحی مختلف را باهم ترکیب کنید و در هرقسمت از خانه خود قرن منحصربه‌فردی را زنده کنید.

شما هم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

تجربه‌هایتان درباره دکوراسیون به سبک وینتیج را حتما با ما در میان بگذارید. شما می‌توانید نظرات و راهکارهای خود را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان «چطور» در میان بگذارید. از پیام‌های شما برای بهبود کیفیت مطالب بهره خواهیم برد.

منبع:

https://www.chetor.com/229869-دکوراسیون-وینتیج/

 

 



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

 

شاید تا به حال سر دوراهی انتخاب مبل راحتی یا مبل کلاسیک قرار گرفته باشید یا این سؤال برایتان پیش آمده باشد که مبل راحتی بهتر است یا مبل کلاسیک و کدام انتخاب مناسب‌تری برای منزل شماست. اگر دنبال پاسخی مناسب برای این سؤال هستید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید.

قبل از اینکه بخواهیم مبل راحتی و کلاسیک را با هم مقایسه کنیم، بهتر است ویژگی‌های هریک را بررسی کنیم و با انواع مبلمان و خرید گهواره بیشتر آشنا بشویم. به‌طور کلی مبلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مبل راحتی

همان‌طور که از اسم این نوع مبل مشخص است، در طراحی مبل راحتی هدف اصلی ایجاد حس راحتی کامل است. از این رو شاهد طراحی این‌گونه مبل‌ها به‌شکل تخت‌شو و ریلکسی با نشیمنگاه عریض و کوسن‌های بزرگ و راحت هستیم. همچنین در طراحی مبل راحتی به‌هیچ‌وجه از دسته‌های چوبی و فلزی یا هر جنس سخت دیگری استفاده نمی‌شود تا بیشترین احساس راحتی و آرامش را به کاربر منتقل کند.

بنابراین اگر می‌خواهید بعد از یک روز پرکار به منزل برگردید و جایی برای لم‌دادن و استراحت‌کردن جلوی تلویزیون داشته باشید، مبل راحتی بهترین انتخاب برای شماست.

مبل کلاسیک

برخلاف مبل راحتی در طراحی مبل کلاسیک و گهواره حصیری  تمرکز بیشتر روی زیبایی ظاهری و خودنمایی اجزای مختلف مبل است. در طراحی‌ تاج و دسته‌های اکثر این مبل‌ها از هنر منبت‌کاری استفاده شده است. از ویژگی‌های بارز این نوع مبلمان نقش اصلی چوب در ساخت آنهاست. همچنین در طراحی ظاهری معمولا از پارچه‌های گل‌دار و طرح‌دار بیشتر استفاده می‌شود.

اگر به مبلمان به‌چشم کالایی تزئینی برای دکوراسیون منزل نگاه می‌کنید و می‌خواهید چشم هر بیننده‌ای را به مبلمان خود خیره کنید، مبل کلاسیک انتخاب مناسبی است.

قیمت مبل راحتی و کلاسیک

قیمت مبل به عوامل زیادی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

          جنس کلاف یا همان بدنه مبل که می‌تواند از انواع مختلف چوب با کیفیت‌های متفاوت باشد یا حتی از جنس فلز.

          جنس و کیفیت فوم استفاده‌شده که تأثیر زیادی در دوام و حفظ ظاهر مبل دارد.

          کیفیت و نوع پارچه استفاده‌شده در مبل.

          کیفیت ساخت.

          خدمات پس از فروش و گارانتی.

تمام این موارد در صورتی به نتیجه مطلوب می‌رسند که توسط گروهی ماهر طراحی و اجرا شوند.

پس از بررسی قیمت و سبد حصیری  حمل نوزاد مبل‌های موجود در بازار و همچنین سایت‌های فروش آنلاین مبل و جمع‌آوری اطلاعات موجود، به این نتیجه رسیدیم که میانگین قیمت مبل‌های کلاسیک حدود ۶۰ درصد بیشتر از مبل‌های راحتی است.

دلیلش این است که در ساخت مبل کلاسیک بیشتر از چوب استفاده می‌شود که مواد اولیه گران‌تری است و همچنین ریزه‌کاری‌هایی مثل منبت‌کاری تاج و دسته این مدل مبل‌ها زمان‌بر و پرهزینه هستند.

خالی از لطف نیست این نکته را درباره مبل‌ها عرض کنیم که بازه قیمتی مبل‌های موجود در بازار بسیار متفاوت است، ولی خرید مبلی ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت از نظر مالی مقرون به صرفه نیست، چون پس از مدت کوتاهی خریدار مجبور می‌شود مجدد برای خرید مبل هزینه کند. با خرید یک مبل باکیفیت، هم از داشتن مبلی شیک لذت خواهید برد و هم تا چند سال نیازی به تعویض مبل نخواهید داشت.

ست‌کردن مبل با دکوراسیون منزل

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب مبل و تخت نوزاد در نظر داشته باشید، طراحی داخلی و سبک دکوراسیون منزلتان است.

اگر در چیدمان و دکوراسیون منزل از لوازم و دکوری‌هایی با طرح کلاسیک و آنتیک استفاده کرده‌اید، مبل کلاسیک هماهنگی بیشتری با چیدمان منزل شما خواهد داشت. همچنین اگر کف سالن یا پذیرایی شما از جنس سرامیک یا سنگ باشد، مبل کلاسیک انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در ضمن مبل کلاسیک برای فضاهای بزرگ‌تر که لوسترهای بزرگ با نقوش کلاسیک دارند مناسب‌تر است.

اگر در طراحی داخلی منزل از لوازم مدرن استفاده کرده‌اید و ردپای تکنولوژی و مدرنیته در دکوراسیون منزلتان به‌وضوح دیده می‌شود، یعنی شما فضایی مدرن یا به‌اصطلاح اسپورت دارید و مبل مناسب منزل شما مبل راحتی است. مورد دیگری که ترجیحا باید از مبل راحتی استفاده شود، سالن‌ها و مکان‌هایی است که کفپوش پارکت، لمینت، پی‌وی‌سی، یا موکت دارند. همچنین اگر ارتفاع سقف سالن و پذیرایی شما کوتاه است، مبل راحتی انتخاب بهتری برای شماست.

انتخاب سوم

تا اینجای مطلب درباره فاکتورهای انتخاب مبل راحتی یا مبل کلاسیک صحبت شد. تصور کنید که بخواهیم هم‌زمان از تمام مزیت‌های مبل راحتی و کلاسیک بهرمند شویم. مثلا از راحتی و کارایی مبل راحتی در زمان استراحت و تماشای تلویزیون لذت ببریم و در عین حال مهمانی‌های خود را در فضای رسمی و شیک با مبل کلاسیک برگزار کنیم. اینجاست که انتخاب سوم بهترین گزینه است.

          اگر فضای سالن شما بیش از ۶۰ متر مربع باشد، می‌توان هم‌زمان از مبل راحتی و کلاسیک و عکس گهواره برای طراحی داخلی منزل استفاده کرد.

          اگر فضایی کمتر از ۴۰ متر مربع دارید، می‌توانید از مبل نئوکلاسیک استفاده کنید.

مبل نئوکلاسیک چیست؟

کلمه نئوکلاسیک از ترکیب دو واژه New و Classic به وجود آمده و همان‌طور که از نام این نوع مبلمان مشخص است، هدف ترکیب مزیت‌های مبل کلاسیک و راحتی در یک قالب است. اگر نمی‌توانید بین مبل راحتی و کلاسیک یکی را انتخاب کنید، به‌احتمال خیلی زیاد مبل نئوکلاسیک لازم دارید.

منبع:

https://www.chetor.com/241270-مبل-راحتی-یا-کلاسیک/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

رول کاغذ دیواری جدیدی و گهواره حصیری خریده‌اید و دیوارهای رنگ‌ورورفته‌ای در خانه دارید که می‌خواهید ظاهر بهتر و دل‌پذیرتری پیدا کنند؟ خب چطور می‌توانید مثل حرفه‌ای‌ها کاغذهای دیواری جدیدتان را به دیوار بچسبانید؟ برای انجام این کار چه مراحلی را باید دنبال کنید؟ اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این‌ باره پیدا کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه می‌توانید راهنمای مرحله‌به‌مرحله نصب پوستر یا کاغذ دیواری را بخوانید. اطلاعاتی کاربردی درباره چگونگی برش‌دادن کاغذها و اندازه‌گیری دیوار و مسائل دیگر هم در اختیارتان خواهیم گذاشت. همراه ما بمانید.

بخش اول: آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

۱. قطع‌کردن برق و درآوردن پریزها و کلیدها

برای آنکه پس از نصب کاغذهای دیواری، دیوارها ظاهری یکدست و زیبا داشته باشند، پیش از هرچیز لازم است پریزها و کلیدهای برق را درآورید. پیش از نصب کاغذها لازم است با نوارچسب کاغذی فضای پشت کلیدها و پریزها را بپوشانید.

هشدار: چسبی که برای نصب کاغذ دیواری استفاده می‌کنید با آب مخلوط می‌شود. پس به‌خاطر مسائل ایمنی حتما پیش از شروع نصب، برق منزل را قطع کنید.

۲. برداشتن کاغذ دیواری قدیمی از روی دیوار در صورت نیاز

کار دیگری که پیش از نصب کاغذ دیواری در جدیدترین آلبوم و رنگ لازم است، برداشتن کاغذهای قدیمی از روی دیوار است. برای انجام این کار باید یک کاردک تهیه کنید و با کمک آن کاغذ دیواری قدیمی را جدا کنید.

دقت داشته باشید که این مرحله از کار معمولا بیشتر از نصب کاغذهای دیواری زمان می‌برد، به‌ویژه اگر کاغذهای دیواری قدیمی سطح زیادی از دیوار و گهواره چوبی را پوشانده باشند. اگر این‌طور است، توصیه می‌شود کارتان را طی دو روز انجام دهید تا خیلی خسته نشوید.

نکته دیگر آنکه گاهی جداکردن تکه‌های قدیمی کاغذهای دیواری به‌خاطر سفت‌شدن چسب پشت آنها، دشوار است. در این شرایط می‌توانید از کاغذ سنباده استفاده کنید.

۳. پاک‌کردن دیوار از کپک و کثیفی

کار بسیار مهم دیگری که لازم است پیش از نصب کاغذهای دیواری انجام دهید، تمیزکردن کامل دیوارهاست تا از هرگونه آلودگی و کپک احتمالی عاری شوند. اگر کپکی روی دیوار باقی بماند و کاغذها را نصب کنید، به‌مرور زمان زیر سطح کاغذها پخش خواهند شد و در آینده به دردسر خواهید افتاد.

برای پاک‌کردن کپک دیوار می‌توانید دو فنجان مایع سفیدکننده را در ۳٫۷لیتر آب بریزید و از این محلول برای پاک‌کردن کپک‌ها استفاده کنید.

۴. گچ‌کاری منافذ و شکاف‌های دیوار

پس از آنکه دیوار را کاملا تمیز کردید و سطحش خشک شد، کاردکی بردارید و با کمک آن منافذ، شکاف‌ها و حفره‌های موجود در دیوار را کاملا صاف و یکدست پر کنید.

۵. استفاده از کیلر یا پرایمر رنگ روی سطح دیوار

شاید پوشاندن دیوار با کیلر یا پرایمر به‌نظرتان کاری خسته‌کننده و غیرضروری بیاید، اما حتما انجام این کار را توصیه می‌کنیم چراکه کاغذدیواری روی دیواری که سطحش با چیزی مثل پرایمر و سیسمونی چوبی پوشانده شده باشد، ظاهر به‌مراتب بهتر و یکدست‌تری پیدا می‌کند. علاوه بر این، موادی مثل پرایمر و کیلر از دیوار و کاغذ نصب‌شده روی آن در مقابل رطوبت و آسیب‌های احتمالی محافظت خواهند کرد.

کافی است پرایمر/کیلر را با میزان مناسب از حلال آن (آب یا تینر بسته به نوع محصول) ترکیب کنید و آن را با برس روی دیوار بزنید.

بخش دوم: مراحل نصب کاغذ دیواری

۱. ترسیم خطوط راهنما روی دیوار

فاصله‌ای را در نظر بگیرید که ۵٫۰۸سانتی‌متر کوتاه‌تر از عرض کاغذ دیواری شما باشد. هدف این است که بخش کوچکی از کاغذ از دیوار بیرون بزند. پس از چسباندن، می‌توانید این بخش کوچک را با کاتر ببرید. با مدادی کم‌رنگ این فاصله را از در ورودی اتاق که کنار دیوار است علامت‌گذاری کنید. با خط‌کش نجاری خطی از بالا تا پایین دیوار ترسیم کنید که از آن نقطه عبور کند. از این خط برای نصب کاغذ در ابتدای کار و ترازکردن آن با دیوار استفاده خواهید کرد.

۲. بریدن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌تان را طوری ببرید که ۱۰٫۱۶سانتی‌متر بلندتر از طول دیوار باشد. سپس پشت کاغذ را با چسب مخصوص بپوشانید. اگر هم از کاغذهای خودچسب استفاده می‌کنید قاعدتا نیازی به استفاده از چسب نخواهید داشت و می‌توانید طبق راهنمای روی بسته‌بندی محصول کاغذ را روی دیوار نصب کنید.

بهترین وسیله برای بریدن کاغذدیواری قیچی است.

۳. نصب کاغذ روی دیوار

کاغذ را دقیقا هم‌راستا با خطی روی دیوار  و تخت نوزاد قرار دهید که در مرحله اول ترسیم کردید، طوری که ۵٫۰۸سانتی‌متر از بالا و پایین اضافه بیاید. با دست محکم کاغذ را فشار بدهید تا روی دیوار باقی بماند.

۴. صاف‌کردن کاغذ دیواری با کمک برس یا فرچه مخصوص

برای آنکه بتوانید مثل حرفه‌ای‌ها کاغذهای دیواری را نصب کنید و نتیجه کارتان ظاهری یکدست و زیبا داشته باشد، باید با فرچه یا برس مخصوص کاغذهای دیواری آن را روی سطح مدنظر کاملا صاف کنید و هیچ اثری از چین و چروک رویش باقی نماند. برای این منظور باید فرچه را روی قسمت میانی کاغذ قرار دهید و آن را محکم به‌سمت کناره‌ها بکشید.

اگر جایی از کاغذ چروک افتاد و نتوانستید با کمک فرچه آن را صاف کنید، آهسته کاغذ را بلند کنید تا به قسمتی برسید که چروک افتاده است. سپس دوباره کاغذ را محکم روی دیوار بچسبانید و فرچه را روی آن بکشید.

۵. ادامه نصب سایر تکه‌های کاغذهای دیواری

تکه بعدی کاغذ دیواری را بردارید و دقیقا هم‌تراز با کاغذی که پیش از آن نصب کرده‌اید، روی دیوار بچسبانید. اگر کاغذ شما از طرح‌دار است، تکه‌های بعدی را باید طوری بچسبانید که طرح‌هایش کاملا طبیعی دنبال هم بیفتند و بالا و پایین نشوند. به این منظور می‌توانید تکه جدید را از قسمت میانی با تکه قبلی هم‌تراز کنید و پس از چسباندن آن، قسمت‌های اضافی را از بالا و پایین دیوار ببرید.

برای بریدن قسمت‌های اضافی در پایین و بالای کاغذدیواری به‌هیچ‌وجه از قیچی استفاده نکنید. برای انجام این کار کاردکی را بردارید و قسمت پایینی یا بالایی کاغذ را محکم به دیوار نگه دارید، سپس با کاتر قسمت‌های اضافی را ببرید.

۶. چسباندن درز تکه‌های کاغذهای دیواری با کمک رولر

چسباندن مناسب و اصولی درز کاغذهای دیواری کار حساس و ظریفی است. اگر پشت درز کاغذ به‌اندازه کافی چسب نزده باشید، به‌مرور زمان بلند خواهد شد که اصلا ظاهر خوشایندی ندارد.

پشت درز کاغذ را به‌اندازه کافی چسب بزنید و پس از آنکه سایر قسمت‌های کاغذ را محکم به دیوار چسباندید، رولر کوچکی بردارید و آن را روی درزها بکشید.

گاهی هنگام کشیدن رولر روی درزها ممکن است مقداری از چسب از پشت کاغذ بیرون بزند. اگر این اتفاق افتاد، ۱۵دقیقه صبر کنید تا چسب پشت کاغذ کمی خودش را بگیرد و سپس اسفنج خیسی را بردارید و با کمک آن چسب بیرون‌زده را کاملا تمیز کنید.

ایده‌هایی ساده برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل با استفاده از کاغذ دیواری

در این بخش ایده‌هایی ساده و کاربردی را بیان می‌کنیم که به‌کمک آنها می‌توانید ظاهری زیباتر و دل‌پذیرتر به خانه ببخشید.

۱. پوشاندن سقف اتاق/اتاق‌ها با کاغذ دیواری

اگر نمی‌خواهید برای تغییر دکوراسیون اتاق‌های منزل خیلی هزینه کنید، می‌توانید به‌جای پوشاندن تمام دیوارها با کاغذ دیواری فقط سقف را کاغذ کنید. انجام این کار ظاهر خاص و زیبایی به اتاق‌های شما خواهد داد.

رنگ و طرح کاغذی که برای پوشاندن سقف انتخاب می‌کنید باید با اثاثیه اتاق و رنگ دیوارها هم‌خوانی داشته باشد. در غیر این صورت، یکدستی و زیبایی مدنظر را نخواهد داشت.

۲. استفاده از طرح‌های مناسب برای اتاق‌هایی با سقف‌ بلند

اگر می‌خواهید در اتاق‌هایی کاغذدیواری کار کنید که سقف نسبتا بلندی دارند، پیشنهاد می‌کنیم کاغذی انتخاب کنید که طرح‌های عمودی و بلند داشته باشند، مثل طرح خط‌های منحنی که از بالا تا پایین کاغذ کشیده شده‌اند و امتداد یافته‌اند. این‌طوری چنین اتاق‌هایی فضایی گرم و صمیمی‌تر پیدا می‌کنند.

۳. استفاده از کاغذ دیواری سه بعدی

استفاده خلاقانه از پوستر کاغذ دیواری سه‌ بعدی راهکار عالی دیگری است برای آنکه بتوانید ظاهری زیبا و خوشایند به منزل خود بدهید. پوشاندن تمام دیوارها با چنین کاغذهایی در تمام فضاها کاربرد ندارد و معمولا بهتر است فقط یکی از دیوارها را با کاغذ دیواری سه بعدی بپوشانید.

۴. استفاده خلاقانه از کاغذهای دیواری برای دکوراسیون خاص منزل

کاغذهای دیواری فقط برای پوشاندن دیوارها و سقف‌ها نیستند و با استفاده خلاقانه از آنها می‌توانید ظاهر خاص و دل‌پذیری به فضای خانه و اتاق‌ها بدهید؛ چند ترفند را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

          قراردادن تکه‌های کوچک از کاغذهای دیواری با طرح‌های خاص و زیبا در قاب‌های مخصوص تابلوهای نقاشی که کاغذ دیواری سه بعدی هم برای این کار عالی است؛

          پوشاندن راه‌پله‌های خانه با کاغذهای دیواری طرح‌دار؛

          تزئین قفسه‌های کتابخانه، کشوهای میز آرایش و اسباب و اثاثیه‌هایی نظیر آن‌ها.

کاغذ دیواری ارزان از کجا بخریم؟

در این مطلب نکات کاربردی برای نصب آسان کاغذ دیواری و گهواره  را مطرح کردیم. امیدواریم از نکات ذکرشده استفاده کافی را ببرید. برای خرید کاغذ دیواری، پوستر دیواری و پوستر دیواری سه بعدی می‌توانید به فروشگاه منزل manzel.ir سر بزنید و از مدل‌های متنوع موجود در این فروشگاه اینترنتی دیدن کنید. این وب‌سایت خدماتی یکی از شرکت‌های خوش‌سابقه در حوزه فروش و اجرای کاغذهای دیواری است و در آن به بیش از ۱۵۰۰مدل متنوع از کاغذهای دیواری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دسترسی دارید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ تجربه نصب کاغذ دیواری در خانه یا محل کارتان را داشته‌اید؟ نکته یا توصیه دیگری دارید که نصب کاغذهای دیواری را ساده‌تر کند و نتیجه کار یکدست‌تر و بهتر شود؟

اگر مایل باشید، می‌توانید دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را در قسمت «ارسال دیدگاه» به ما و مخاطبان مجله چطور بگویید.

منبع:


https://www.chetor.com/241451-نصب-کاغذ-دیواری/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 شهريور 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : دانیال آزادی

 

رول کاغذ دیواری جدیدی و گهواره حصیری خریده‌اید و دیوارهای رنگ‌ورورفته‌ای در خانه دارید که می‌خواهید ظاهر بهتر و دل‌پذیرتری پیدا کنند؟ خب چطور می‌توانید مثل حرفه‌ای‌ها کاغذهای دیواری جدیدتان را به دیوار بچسبانید؟ برای انجام این کار چه مراحلی را باید دنبال کنید؟ اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این‌ باره پیدا کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه می‌توانید راهنمای مرحله‌به‌مرحله نصب پوستر یا کاغذ دیواری را بخوانید. اطلاعاتی کاربردی درباره چگونگی برش‌دادن کاغذها و اندازه‌گیری دیوار و مسائل دیگر هم در اختیارتان خواهیم گذاشت. همراه ما بمانید.

بخش اول: آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری

۱. قطع‌کردن برق و درآوردن پریزها و کلیدها

برای آنکه پس از نصب کاغذهای دیواری، دیوارها ظاهری یکدست و زیبا داشته باشند، پیش از هرچیز لازم است پریزها و کلیدهای برق را درآورید. پیش از نصب کاغذها لازم است با نوارچسب کاغذی فضای پشت کلیدها و پریزها را بپوشانید.

هشدار: چسبی که برای نصب کاغذ دیواری استفاده می‌کنید با آب مخلوط می‌شود. پس به‌خاطر مسائل ایمنی حتما پیش از شروع نصب، برق منزل را قطع کنید.

۲. برداشتن کاغذ دیواری قدیمی از روی دیوار در صورت نیاز

کار دیگری که پیش از نصب کاغذ دیواری در جدیدترین آلبوم و رنگ لازم است، برداشتن کاغذهای قدیمی از روی دیوار است. برای انجام این کار باید یک کاردک تهیه کنید و با کمک آن کاغذ دیواری قدیمی را جدا کنید.

دقت داشته باشید که این مرحله از کار معمولا بیشتر از نصب کاغذهای دیواری زمان می‌برد، به‌ویژه اگر کاغذهای دیواری قدیمی سطح زیادی از دیوار و گهواره چوبی را پوشانده باشند. اگر این‌طور است، توصیه می‌شود کارتان را طی دو روز انجام دهید تا خیلی خسته نشوید.

نکته دیگر آنکه گاهی جداکردن تکه‌های قدیمی کاغذهای دیواری به‌خاطر سفت‌شدن چسب پشت آنها، دشوار است. در این شرایط می‌توانید از کاغذ سنباده استفاده کنید.

۳. پاک‌کردن دیوار از کپک و کثیفی

کار بسیار مهم دیگری که لازم است پیش از نصب کاغذهای دیواری انجام دهید، تمیزکردن کامل دیوارهاست تا از هرگونه آلودگی و کپک احتمالی عاری شوند. اگر کپکی روی دیوار باقی بماند و کاغذها را نصب کنید، به‌مرور زمان زیر سطح کاغذها پخش خواهند شد و در آینده به دردسر خواهید افتاد.

برای پاک‌کردن کپک دیوار می‌توانید دو فنجان مایع سفیدکننده را در ۳٫۷لیتر آب بریزید و از این محلول برای پاک‌کردن کپک‌ها استفاده کنید.

۴. گچ‌کاری منافذ و شکاف‌های دیوار

پس از آنکه دیوار را کاملا تمیز کردید و سطحش خشک شد، کاردکی بردارید و با کمک آن منافذ، شکاف‌ها و حفره‌های موجود در دیوار را کاملا صاف و یکدست پر کنید.

۵. استفاده از کیلر یا پرایمر رنگ روی سطح دیوار

شاید پوشاندن دیوار با کیلر یا پرایمر به‌نظرتان کاری خسته‌کننده و غیرضروری بیاید، اما حتما انجام این کار را توصیه می‌کنیم چراکه کاغذدیواری روی دیواری که سطحش با چیزی مثل پرایمر و سیسمونی چوبی پوشانده شده باشد، ظاهر به‌مراتب بهتر و یکدست‌تری پیدا می‌کند. علاوه بر این، موادی مثل پرایمر و کیلر از دیوار و کاغذ نصب‌شده روی آن در مقابل رطوبت و آسیب‌های احتمالی محافظت خواهند کرد.

کافی است پرایمر/کیلر را با میزان مناسب از حلال آن (آب یا تینر بسته به نوع محصول) ترکیب کنید و آن را با برس روی دیوار بزنید.

بخش دوم: مراحل نصب کاغذ دیواری

۱. ترسیم خطوط راهنما روی دیوار

فاصله‌ای را در نظر بگیرید که ۵٫۰۸سانتی‌متر کوتاه‌تر از عرض کاغذ دیواری شما باشد. هدف این است که بخش کوچکی از کاغذ از دیوار بیرون بزند. پس از چسباندن، می‌توانید این بخش کوچک را با کاتر ببرید. با مدادی کم‌رنگ این فاصله را از در ورودی اتاق که کنار دیوار است علامت‌گذاری کنید. با خط‌کش نجاری خطی از بالا تا پایین دیوار ترسیم کنید که از آن نقطه عبور کند. از این خط برای نصب کاغذ در ابتدای کار و ترازکردن آن با دیوار استفاده خواهید کرد.

۲. بریدن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌تان را طوری ببرید که ۱۰٫۱۶سانتی‌متر بلندتر از طول دیوار باشد. سپس پشت کاغذ را با چسب مخصوص بپوشانید. اگر هم از کاغذهای خودچسب استفاده می‌کنید قاعدتا نیازی به استفاده از چسب نخواهید داشت و می‌توانید طبق راهنمای روی بسته‌بندی محصول کاغذ را روی دیوار نصب کنید.

بهترین وسیله برای بریدن کاغذدیواری قیچی است.

۳. نصب کاغذ روی دیوار

کاغذ را دقیقا هم‌راستا با خطی روی دیوار  و تخت نوزاد قرار دهید که در مرحله اول ترسیم کردید، طوری که ۵٫۰۸سانتی‌متر از بالا و پایین اضافه بیاید. با دست محکم کاغذ را فشار بدهید تا روی دیوار باقی بماند.

۴. صاف‌کردن کاغذ دیواری با کمک برس یا فرچه مخصوص

برای آنکه بتوانید مثل حرفه‌ای‌ها کاغذهای دیواری را نصب کنید و نتیجه کارتان ظاهری یکدست و زیبا داشته باشد، باید با فرچه یا برس مخصوص کاغذهای دیواری آن را روی سطح مدنظر کاملا صاف کنید و هیچ اثری از چین و چروک رویش باقی نماند. برای این منظور باید فرچه را روی قسمت میانی کاغذ قرار دهید و آن را محکم به‌سمت کناره‌ها بکشید.

اگر جایی از کاغذ چروک افتاد و نتوانستید با کمک فرچه آن را صاف کنید، آهسته کاغذ را بلند کنید تا به قسمتی برسید که چروک افتاده است. سپس دوباره کاغذ را محکم روی دیوار بچسبانید و فرچه را روی آن بکشید.

۵. ادامه نصب سایر تکه‌های کاغذهای دیواری

تکه بعدی کاغذ دیواری را بردارید و دقیقا هم‌تراز با کاغذی که پیش از آن نصب کرده‌اید، روی دیوار بچسبانید. اگر کاغذ شما از طرح‌دار است، تکه‌های بعدی را باید طوری بچسبانید که طرح‌هایش کاملا طبیعی دنبال هم بیفتند و بالا و پایین نشوند. به این منظور می‌توانید تکه جدید را از قسمت میانی با تکه قبلی هم‌تراز کنید و پس از چسباندن آن، قسمت‌های اضافی را از بالا و پایین دیوار ببرید.

برای بریدن قسمت‌های اضافی در پایین و بالای کاغذدیواری به‌هیچ‌وجه از قیچی استفاده نکنید. برای انجام این کار کاردکی را بردارید و قسمت پایینی یا بالایی کاغذ را محکم به دیوار نگه دارید، سپس با کاتر قسمت‌های اضافی را ببرید.

۶. چسباندن درز تکه‌های کاغذهای دیواری با کمک رولر

چسباندن مناسب و اصولی درز کاغذهای دیواری کار حساس و ظریفی است. اگر پشت درز کاغذ به‌اندازه کافی چسب نزده باشید، به‌مرور زمان بلند خواهد شد که اصلا ظاهر خوشایندی ندارد.

پشت درز کاغذ را به‌اندازه کافی چسب بزنید و پس از آنکه سایر قسمت‌های کاغذ را محکم به دیوار چسباندید، رولر کوچکی بردارید و آن را روی درزها بکشید.

گاهی هنگام کشیدن رولر روی درزها ممکن است مقداری از چسب از پشت کاغذ بیرون بزند. اگر این اتفاق افتاد، ۱۵دقیقه صبر کنید تا چسب پشت کاغذ کمی خودش را بگیرد و سپس اسفنج خیسی را بردارید و با کمک آن چسب بیرون‌زده را کاملا تمیز کنید.

ایده‌هایی ساده برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل با استفاده از کاغذ دیواری

در این بخش ایده‌هایی ساده و کاربردی را بیان می‌کنیم که به‌کمک آنها می‌توانید ظاهری زیباتر و دل‌پذیرتر به خانه ببخشید.

۱. پوشاندن سقف اتاق/اتاق‌ها با کاغذ دیواری

اگر نمی‌خواهید برای تغییر دکوراسیون اتاق‌های منزل خیلی هزینه کنید، می‌توانید به‌جای پوشاندن تمام دیوارها با کاغذ دیواری فقط سقف را کاغذ کنید. انجام این کار ظاهر خاص و زیبایی به اتاق‌های شما خواهد داد.

رنگ و طرح کاغذی که برای پوشاندن سقف انتخاب می‌کنید باید با اثاثیه اتاق و رنگ دیوارها هم‌خوانی داشته باشد. در غیر این صورت، یکدستی و زیبایی مدنظر را نخواهد داشت.

۲. استفاده از طرح‌های مناسب برای اتاق‌هایی با سقف‌ بلند

اگر می‌خواهید در اتاق‌هایی کاغذدیواری کار کنید که سقف نسبتا بلندی دارند، پیشنهاد می‌کنیم کاغذی انتخاب کنید که طرح‌های عمودی و بلند داشته باشند، مثل طرح خط‌های منحنی که از بالا تا پایین کاغذ کشیده شده‌اند و امتداد یافته‌اند. این‌طوری چنین اتاق‌هایی فضایی گرم و صمیمی‌تر پیدا می‌کنند.

۳. استفاده از کاغذ دیواری سه بعدی

استفاده خلاقانه از پوستر کاغذ دیواری سه‌ بعدی راهکار عالی دیگری است برای آنکه بتوانید ظاهری زیبا و خوشایند به منزل خود بدهید. پوشاندن تمام دیوارها با چنین کاغذهایی در تمام فضاها کاربرد ندارد و معمولا بهتر است فقط یکی از دیوارها را با کاغذ دیواری سه بعدی بپوشانید.

۴. استفاده خلاقانه از کاغذهای دیواری برای دکوراسیون خاص منزل

کاغذهای دیواری فقط برای پوشاندن دیوارها و سقف‌ها نیستند و با استفاده خلاقانه از آنها می‌توانید ظاهر خاص و دل‌پذیری به فضای خانه و اتاق‌ها بدهید؛ چند ترفند را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

          قراردادن تکه‌های کوچک از کاغذهای دیواری با طرح‌های خاص و زیبا در قاب‌های مخصوص تابلوهای نقاشی که کاغذ دیواری سه بعدی هم برای این کار عالی است؛

          پوشاندن راه‌پله‌های خانه با کاغذهای دیواری طرح‌دار؛

          تزئین قفسه‌های کتابخانه، کشوهای میز آرایش و اسباب و اثاثیه‌هایی نظیر آن‌ها.

کاغذ دیواری ارزان از کجا بخریم؟

در این مطلب نکات کاربردی برای نصب آسان کاغذ دیواری و گهواره  را مطرح کردیم. امیدواریم از نکات ذکرشده استفاده کافی را ببرید. برای خرید کاغذ دیواری، پوستر دیواری و پوستر دیواری سه بعدی می‌توانید به فروشگاه منزل manzel.ir سر بزنید و از مدل‌های متنوع موجود در این فروشگاه اینترنتی دیدن کنید. این وب‌سایت خدماتی یکی از شرکت‌های خوش‌سابقه در حوزه فروش و اجرای کاغذهای دیواری است و در آن به بیش از ۱۵۰۰مدل متنوع از کاغذهای دیواری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دسترسی دارید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ تجربه نصب کاغذ دیواری در خانه یا محل کارتان را داشته‌اید؟ نکته یا توصیه دیگری دارید که نصب کاغذهای دیواری را ساده‌تر کند و نتیجه کار یکدست‌تر و بهتر شود؟

اگر مایل باشید، می‌توانید دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را در قسمت «ارسال دیدگاه» به ما و مخاطبان مجله چطور بگویید.

منبع:


https://www.chetor.com/241451-نصب-کاغذ-دیواری/



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 شهريور 1403 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد